ایسنا/مرکزی “هوشمندسازی نظام حمل و نقل کالا در استان مرکزی با اجرای سامانه اعلام بار مجازی در شهرستان ساوه” خبری بود که در روزهای اخیر به نقل از مدیر کل راهداری و حملونقل جاده ای استان مرکزی در رسانه ها منتشر شد.
به گزارش ایسنا، در این خبر مهرداد جهانی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان مرکزی گفته بود که در راستای تحقق مطالبه رانندگان شهرستان ساوه، سامانه اعلام بار مجازی توسط اداره کل راهداری و حملونقل جادهای راهاندازی شد.
وی که از فراهم ساختن زیرساختهای لازم برای راهاندازی سامانههای هوشمند حمل و نقل کالا در استان مرکزی خبر داده بود گفته بود که با توجه به درخواست و مطالبه رانندگان ناوگان حمل و نقل کالای شهرستان ساوه، سامانه اعلام بار مجازی توسط یکی از شرکتهای دانش بنیان بومی راهاندازی شد.
به گفته وی این سامانه در قالب یک اپلیکیشن در نسخ مختلف سیستم عاملِ گوشیهای تلفن همراه طراحی شده که در بردارنده کلیه داشبوردها و سرویسهای اطلاعاتی لازم جهت نوبتدهی و توزیع بار با مشارکت شرکتهای حمل و نقل کالاست.
این مقام مسئول در اداره کل راهداری و حملونقل جادهای استان مرکزی اظهار کرده بود که با توجه به حرکت جوامع بشری به سمت استفاده از فناوریهای نوین در عرصههای مختلف و بهرهگیری از ظرفیت خدمات و سرویسهای مجازی، این اداره کل نیز در گام نخست نسبت به راه اندازی سامانه اعلام بار مجازی برای استفاده جامعه تلاشگر رانندگان ناوگان باری در شهرستان ساوه اقدام کرده است که در صورت حمایت ذینفعان حوزه حملونقل کالا و استقبال رانندگان از طرح اعلام بار مجازی، این سامانه بصورت فراگیر در سایر شهرستانها نیز اجرایی خواهد شد.
به گفته جهانی، شهرستان ساوه با برخورداری از سهم ۱۹ درصدی حمل بار از مبداء استان مرکزی، پس از اراک دومین مبدا اصلی بارهای استان به شمار می رود، به طوری که در ۶ ماهه نخست امسال یک میلیون و ۸۴۰ هزار تن کالا توسط ناوگان باری ساوه به اقصی نقاط کشور جابجا شده است که اصلی ترین مقاصد آنها استانهای تهران، اصفهان و خراسان رضوی بوده است.
به گزارش ایسنا، اجرای این طرح که با هدف توزیع عادلانه خدمات در این شهرستان آغاز شده است واکنش های مثبت و منفی را در مدت زمان کوتاهی که از راهاندازی سامانه گذشته در پی داشته است، به گونهای که در مقابل جمعی کثیری از رانندگانی که موافق اجرای طرح بودند، عدهای نیز مخالفت خود را اعلام کردند و از سوی دیگر اجرای این طرح منجر به اعتراض از سوی صنعتگران و تولیدکنندگان مستقر در شهر صنعتی کاوه نیز شد، اعتراضی که موجب شد این مسئله در دستور جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی و کمیته حمایت قضائی از سرمایهگذاری دادگستری شهرستان قرار گیرد. این طرح در این جلسه با حضور موافقان و مخالفان مورد بحث و بررسی قرار گرفت، اما به سرانجام نرسید.
در پایان این جلسه رئیس دادگستری شهرستان ساوه با بیان اینکه اجرای این طرح موجب بروز اعتراض از سوی برخی صنعتگران و رانندگان شده است و در چگونگی اجرای این دستورالعمل ابهامات و اختلاف نظر وجود داشته است گفت: این موضوع باید در کمیتهای که با محوریت اداره راهداری و حملونقل جادهای تشکیل میشود به صورت تخصصی مطرح و با در نظر گرفتن نظرات طرفین بررسی و تصمیمگیری شود.
در این گزارش بنا داریم به نظرات موافقان و مخالفان اجرای طرح پرداخته و نقاط قوت و ضعف آن را در گفتوگو با تولیدکنندگان، تشکلهای صنفی و مسئولان بررسی کنیم.
اعلام بار مجازی، چرا و چگونه؟
رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی رانندگان شهرستان ساوه و حومه در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: عمل به منویات رهبرمعظم انقلاب مبنی بر مشارکت همه بخشها در اجرای طرحی که منافع کشور را تضمین میکند یک الزام و ضرورت اجتناب ناپذیر است تا بتوان سیاستهای کشور در حوزه اقتصاد مقاومتی را به درستی محقق کرد.
“وحید رشیدی” افزود: انجمن صنفی رانندگان شهرستان ساوه و حومه با نظر مساعد و در سایه همکاری با سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای استان مرکزی اجرای طرح اعلام بار مجازی که از حقوق حقه رانندگانی شهرستان است را از ابتدای آبانماه سال جاری آغاز کرده است تا بدین وسیله به توزیع عادلانه بار بین تمامی رانندگان که سرمایهگذاران و فعالان اقتصادی کشور هستند دست یابد.
وی با تاکید بر اینکه کسی مخالف تولید در سطح کشور نیست، گفت: اما روند تولید نباید به قیمت لگدمال شدن جامعه رانندگان باشد. کلیه بارهای بدون اسناد، کالاهای قاچاق محسوب میشوند و میبایست با قاچاق کالا قاطعانه برخورد شود تا حمل و نقل بارهای بدون بارنامه و فاقد اسناد متوقف و جلوگیری از فرار بار و مالیات و ارزش افزوده بعمل آید تا در نهایت برخی از شرکتهای تولیدی نتوانند با این ترفند مبادرت به حمل کالای قاچاق بدون اسناد بکنند.
وی افزود: افرادی سودجو در برخی کارخانجات تولیدی شهرستان، تعدادی راننده را به دامن خود کشیده اند که این یک نوع بردهداری نوین محسوب میشود. به طور مثال کرایه کامل بار را به رانندهای که روزانه به او بار تحویل میدهند پرداخت نمیکنند. اگر کرایه آنها یک میلیون تومان باشد به راننده ۷۰۰ هزار تومان پرداخت میکنند و فقط به علت اینکه روزانه به این راننده بار تحویل می شود، کمال سوء استفاده را در این زمینه از او به عمل میآورند و از سوی دیگر تعداد کثیری از رانندگان در این شهر چند روز بدون بار میمانند.
رشیدی افزود: همین امر باعث تشنج و ناهنجاری در حملونقل شهرستان شده بود و به همین سبب این انجمن با بیش از دو هزار ناوگان، موجبات بازآفرینی و توانمندسازی اعلام بار مجازی و نوبتدهی اینترنتی را فراهم کرد.
کارشکنی در اجرای طرح!
وی تصریح کرد: اجرای این طرح با کارشکنی برخی شرکتهای تولیدی، شرکتهای حملونقل و رانندگان خاطی روبرو شده و تلاش میکنند تا این طرح را به چالش کشیده و اعتراض رانندگان را برانگیزند تا با این سیاست سیستم اعلام بار مجازی را بیفایده جلوه داده و به هدف اصلی خود که همان روال گذشته بوده برسند.
به گزارش ایسنا، برخی تولیدکنندگان که سهم بالایی در حمل بار شهرستان در بزرگترین شهر صنعتی کشور دارند و روزانه بوسیله دهها کامیون اقدام به حمل کالای واحد تولیدی خود میکنند از اجرای این طرح ناراضی بوده و مخالفت خود را اعلام کردهاند.
عضو هیات مدیره انجمن مدیران صنایع و گروه صنعتی بوتان به عنوان یکی از مخالفین اجرای این طرح گفت: سیستم حمل بار بدین شکل است که هر واحد تولیدی براساس بارهایی که برای نمایندگان فروش خود دارد به باربریهای مختلف یا رانندگانی که با آنها کار میکند اعلام بار کرده و براساس باری که اعلام میشود باربری ناوگان متناسب با بار اعلامی را برای شرکت در نظر میگیرد تا فرآیند بارگیری و تخلیه در سایه هماهنگی که از گذشته بعمل آمده صورت گیرد.
جلوگیری از اجحاف به رانندگان، ظاهر اجرای طرح است
“قاسم مصطفوی” افزود: به نظر میرسد طرح اعلام بار مجازی به عنوان سیستم جدید با هدف برقراری عدالت اجتماعی برای رانندگان اجرایی میشود. در این سیستم مانند اسنپ اعلام بار میشود و هر رانندهای با اپلیکشنی که دارد بار خود را انتخاب و اقدام به حمل آن میکند.
وی با اشاره به اینکه سیستم حمل بار گذشته از کیفیت بالاتر و هزینه کمتر برای تولیدکنندگان برخوردار است، افزود: گرچه به نظر می رسد که سیستم اعلام بار مجازی برای جلوگیری از اجحاف به رانندگان عملیاتی شده ولی این ظاهر اجرای طرح است.
وی به معایب این سیستم حمل بار اشاره کرد و افزود: وقتی برخی تصمیمات در اتاقهای دربسته بدون در نظر گرفتن منافع ذینفعان یک طرح گرفته شد و بدون تامل و بررسی دقیق، بر اجرای طرح اصرار شد، آسیبزا خواهد بود و الزام ذینفعان به اجرایی شدن طرحی که بدون در نظر گرفتن منافع عمومی صورت گرفته باشد فساد به بار میآورد.
اجرای این طرح صرفا در بندرگاهها مفید است
این تولیدکننده به نبود ابلاغ قانونی برای اعلام سیستم جدید حمل بار اشاره کرد و گفت: اجرای این طرح صرفا در بندرگاهها مفید است چرا که بار یک کشتی توسط چندین دستگاه کانیتر بطور همزمان باید حمل شود و سامانه اعلام بار میتواند روند جابجایی را تسهیل کند ولی اجرای طرح در شهری نظیر ساوه که از معدود شهرهای کشور است که اجرای این طرح در آن استارت خورده، ضرورتی ندارد.
وی که مدعی است اجرای این طرح به نفع تولیدکنندگان نیست، افزود: نباید صنعتگران را ملزم و مجاب به بهرهگیری از این سیستم برای حمل بار کنند چرا که این طرح هزینه حمل و نقل را افزایش داده و این روند منجر به افزایش قیمت تمام شده کالا خواهد شد.
اجرای این طرح هزینه واحدهای تولیدی را افزایش خواهد داد
مصطفوی با تاکید بر اینکه افزایش کیفیت و کاهش هزینهها دو مولفه اساسی در حوزه تولید و صادرات است، گفت: اجرای این طرح هزینه واحدهای تولیدی را افزایش خواهد داد و تولیدکنندگان نامه اعتراضی خود را در این خصوص خطاب به مسئولان اجرایی و دستگاه قضائی ارسال خواهند کرد.
وی با اشاره به اینکه روزانه بالغ بر دو هزار مورد اعلام بار از شهر صنعتی کاوه صورت میگیرد، افزود: در حالی این طرح داعیه عدالت اجتماعی دارد که تولیدکنندگان و برخی رانندگان و باربریها با اجرای آن مخالف هستند.
او بیان کرد: با بررسی دقیق اجرای این طرح و آسیبشناسی صورت گرفته، بالغ بر ۱۵ ایراد و مشکل بر نحوه تنظیم و اجرای سیستم جدید حمل بار در ساوه وارد شده است و تا زمانی که مشکلات و ایرادات برطرف نشود نباید اجرا شود و در صورت برطرف شدن نیز اجرای این سیستم همچنان مورد اعتراض تولیدکنندگان است.
شفاف سازی سیستم حمل بار با اجرای این طرح
مخالفت برخی تولیدکنندگان در شهر صنعتی کاوه با اجرای این طرح، در حالی مطرح می شود که “حسن عباسی” یکی از رانندگان کامیون در ساوه ضمن اعلام رضایت از اجرای این طرح معتقد است با اجرای این سیستم ضمن شفاف شدن حمل بار، نظارت بر باربریها، صاحبان بار و رانندگان بیشتر خواهد شد و از طرفی راننده به راحتی و بدون حضور فیزیکی در سالنهای اعلام بار، نسبت به انتخاب بار مورد نظر خود اقدام میکند.
وی ارتباط و تعامل مستقیم رانندگان با صاحبان بار را از دیگر مزایای اجرای این طرح دانست و افزود: در اجرای این سیستم برای رانندگان این امکان فراهم خواهد شد که با توجه به اطلاعات اعلام شده، بار مورد نظر را انتخاب کرده و پس از تخلیه بار در مقصد حتی برای مسیر برگشت هم اقدام به بارگیری کنند و کامیون در مسیر برگشت بدون بار نباشد.
حذف واسطه ها با اجرای طرح اعلام بار مجازی
عباسی با بیان اینکه در اعلام بار مجازی پای هیچ واسطهای در میان نیست، گفت: در سامانه اعلام باز مجازی وقتی بارنامه صادر و اطلاعات بار ثبت شد تمامی مراحل حمل بار تا مقصد لحظه به لحظه ثبت و گزارش میشود و چون امکان بررسی لحظه به لحظه وضعیت بار میسر خواهد شد هیچ نگرانی برای صاحبان بار در خصوص انتقال بار بوجود نخواهد آمد.
جلسه مشترکی با حضور ذینفعان تشکیل نشده است
رئیس انجمن مدیران صنایع شهرستان ساوه نیز که به اجرای این طرح اعتراض دارد، با بیان اینکه اجرای هر مصوبهای قطعا چالشهایی را در بر دارد، گفت: با وجود گذشت یکسال از صدور مجوز سامانه اعلام بار مجازی در این شهرستان متاسفانه جلسه مشترکی با حضور ذینفعان تشکیل نشده است.
“سیدسعید رضوانی” با بیان اینکه صنعتگران و تولیدکنندگان به اقتضای فعالیت اقتصادی با تعامل اقدام به حل مشکلات خود میکنند، گفت: به عنوان نماینده صنعتگران و تولیدکنندگان نسبت به اجرای این طرح معترض هستم و حتی تعدادی از نمایندگان با امضای نامهای اعتراض خود را اعلام کردهاند.
وی بیان کرد: تولیدکنندگان و صاحبان کالا خواستار بررسی کارشناسانه این طرح و در نظر گرفتن تمامی جوانب آن با حضور طرفین، قبل از اجرا هستند. همچنین ارائه مستند قانونی اجرای این طرح در شهرستان ساوه مطالبه دیگر تولیدکنندگان است.
بزرگترین شهر صنعتی کشور سالن اعلام بار ندارد!
رئیس اداره راهداری و حملونقل جادهای شهرستان ساوه نیز به حجم بالای انتقال بار از این شهرستان به دلیل مزیت کشاورزی و صنعتی آن اشاره کرد و گفت: شهرهایی نظیر اراک، قزوین و … که بارعمده دارند از سالن اعلام بار نظیر سالن بورس برخوردارند و باری که به شرکتها اعلام میشود از طریق تابلوی ایجاد شده در سالن اعلام بار در معرض دید رانندگان قرار داده و راننده نیز به تناسب کاری خود با رعایت نوبت اقدام به انتخاب بار اعلامی میکند.
“ابراهیم مردانی” با اشاره به اینکه ساوه با برخورداری از بزرگترین شهر صنعتی کشور و قطب کشاورزی ایران از داشتن سالن اعلام بار محروم است، افزود: مزیت داشتن سالن اعلام بار این است که هیچ رانندهای نورچشمی صاحبان بار نیست و ویژهخواری در حوزه حمل بار صورت نمیگیرد و تمامی فرآیند اعلام و انتقال بار به صورت شفاف و عادلانه صورت میگیرد.
وی با تاکید بر اینکه راهاندازی سالن اعلام بار در ساوه یکی از مطالبات جدی رانندگان این شهرستان است، افزود: مطالبه جدی رانندگان موجب شد تا انجمن صنفی رانندگان شهرستان ساوه و حومه پیگیری لازم را برای برخورداری از این مزیت صورت دهد که نهایتا منجر به صدور مجوز سامانه اعلام بار مجازی به جای راهاندازی سالن اعلام بار فیزیکی که احداث آن هزینه بردار بوده و مانع از حضور فیزیکی رانندگان میشود، شد.
سامانه اعلام بار مجازی عامل توزیع عادلانه بار
مردانی با بیان اینکه راهاندازی سامانه اعلام بار مجازی براساس صدور مجوز قانونی و در چارچوب ضوابط و مقررات صورت گرفته است، گفت: توزیع عادلانه بار به عنوان مطالبه جدی رانندگان از مزایای وجود سالن اعلام بار یا سامانه اعلام بار مجازی است و سامانه مجازی در بسیاری از نقاط کشور که بار عمده دارند راهاندازی شده و فعالیت آن موجب رضایتمندی جامعه رانندگان بوده است.
سامانه ملی جامع اعلام بار در دست اجراست
وی بیان کرد: سیاست کشور این است که سالنهای اعلام بار فیزیکی به مرور زمان جای خود را به سامانههای اعلام بار مجازی دهند که این فرآیند در برخی نقاط کشور آغاز شده و به سایر شهرستانها نیز تعمیم داده خواهد شد تا بتوان سامانه ملی جامع اعلام بار که در دست اجراست را عملیاتی کرد.
رئیس اداره راهداری و حملونقل جادهای شهرستان ساوه با بیان اینکه در حالت فعلی، گردش کار اعلام کالا طبق مقررات و قوانین جاری کشور صورت میگیرد، افزود: صاحب کالا برای حمل بار از طریق شرکتهای حملونقل کالایی که میتوانند بارنامه صادر کنند اقدام کرده و روزانه به شرکت حمل و نقل طرف قرارداد خود تعداد بارهای روزانه را اعلام میکند.
وی افزود: شرکت حملونقل کالا موظف است که بار را به صورت عادلانه بین رانندگان توزیع کند و مسئولیت پذیر باشد. اداره راهداری در اعلام بار واحدهای تولیدی به شرکتهای حملونقل مداخلهای ندارد اما بر توزیع بار از سوی شرکتهای حمل و نقلی که از اداره راهداری مجوز اخذ کردهاند، نظارت دارد.
او بیان کرد: به منظور تشدید نظارتها بر عملکرد شرکتهای حملونقل در حوزه جابجایی کالا و از بین بردن زمینه فسادی که از سوی برخی تولیدکنندگان برای نورچشمیها و ویژه خواران در حوزه حملونقل وجود داشته و اکثر رانندگان نیز نسبت به این رفتارها معترض هستند، سامانه حمل بار مجازی را با هدف شفافیت در عملکرد و توزیع عادلانه بار راهاندازی کرد تا تمامی رانندگان به صورت برابر و عادلانه از امتیاز حمل بار برخوردار شوند.
مردانی افزود: این احتمال وجود دارد که اجرای برخی طرحها با ایراداتی مواجه باشد و در خصوص اجرای این طرح آماده دریافت پیشنهادات، انتقادات و نظرات هستیم تا توزیع بار به صورت عادلانه و شفاف صورت گیرد.
توزیع عادلانه کالا و بار منافع برخی را به خطر می اندازد
وی بیان کرد: بدیهی است که اجرای یک طرح نارضایتیهایی هم در پی دارد و اگر حتی ۲۰ الی ۳۰ درصد رانندگان از اجرا ناراضی باشند کاملا طبیعی است. وقتی صحبت از توزیع عادلانه کالا و بار میشود طبیعی است که منافع عدهای به خطر افتاده و ناراضی خواهند شد در حالیکه اکثر رانندگان خواستار توزیع عادلانه و شفافیت هستند.
گرانترین حمل بار کشور در استان مرکزی صورت میگیرد
مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی نیز با اشاره به اینکه متاسفانه گرانترین حمل بار کشور در استان مرکزی صورت میگیرد، افزود: در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور سازمان راهداری و حملونقل جادهای مکلف شده است که طرحی را با عنوان اعلام بار مجازی ارائه کند که این طرح در ستاد مصوب و اجرای آن به صورت پایلوت ابتدا در دو استان کشور آغاز شده و سپس باید در سطح ملی اجرایی شود.
شفافیت در راستای حفظ حقوق افراد یک اصل است
“علی جودکی” بیان کرد: در برخی شهرهای بزرگ کشور سالن اعلام بار وجود دارد و در ساوه از قدیمالایام به دلیل نبود سالن اعلام بار یک معضل جدی در حوزه حملونقل وجود داشته و از آنجاکه شفافیت با در نظر گرفتن حقوق دیگران یک اصل است لذا سازمان صنعت موافق اجرای هر طرحی است که شفافیت و توزیع عادلانه خدمات را در بر داشته باشد. در اجرای این طرح نیز باید با رویکرد تعاملی، نشستهای هماندیشی برگزار و صنعتگران را نسبت به اجرای هر طرحی که منافع آنان را تضمین کند مجاب کرد.
جودکی تصریح کرد: در برابر هر اعتراضی پاسخگو هستیم و مطالبات صنعتگران و تولیدکنندگان را پیگیری کرده و برای حفظ منافع و جلب رضایت آنان تلاش خواهیم کرد.
به گزارش ایسنا، با توجه به توضیحاتی که در این گزارش در خصوص مزایای اجرای سامانه اعلام بار مجازی ارائه شد و بر توزیع عادلانه بار، جلوگیری از ویژهخواری برای عدهای از رانندگان و نورچشمیها، شفافیت در حمل بار، تشدید نظارتها و … تاکید شد به نظر میرسد عدم هماهنگی و تعامل بین بخشی و همافزایی بین اجراکنندگان طرح، تولیدکنندگان، شرکتهای حمل و نقل، انجمن صنفی رانندگان و جامعه رانندگان منجر به مقاومت و اعتراض جمعی از تولیدکنندگان و تعداد معدودی از رانندگان شده است.
تشکیل جلسه با حضور تولیدکنندگان، شرکتهای حمل و نقل، انجمن صنفی رانندگان و اداره راهداری و حملونقل جادهای به فراهم شدن بستر اجرای این طرح کمک شایانی خواهد کرد، موضوعی که توسط رئیس دادگستری و فرماندار شهرستان ساوه در جلسه اخیر ستاد اقتصاد مقاومتی و کمیته حمایت قضائی از سرمایهگذاری در جمع صنعتگران و فعالان صنعت حمل و نقل شهرستان مطرح و خواستار در نظر گرفتن منافع تمامی ذینفعان شدند.
طبیعی است که با پیشرفت تکنولوژی و به منظور صرفه جویی در هزینه و و زمان، فرآیند بسیاری از فعالیتها به صورت مجازی صورت گرفته است و دیر یا زود موضوع حمل کالا و اعلام بار نیز در چنین ساختاری عملیاتی خواهد شد.
یکی از مهمترین ویژگی هایی که برای این طرح مطرح می شود، قطع دست واسطه ها و جلوگیری از فساد و ویژه خواری در حوزه حمل و نقل کالاست که اگر با اجرای این طرح محقق شود، امری ستودنی است، اما از سوی دیگر، جلوگیری از افزایش قیمت تمام شده کالا به بهانه اجرای این طرح که از سوی تولیدکنندگان مطرح شده نیز بسیار ضروری است تا در نهایت مصرف کنندگان تاوان نارضایتی تولیدکنندگان از اجرای این طرح را نپردازند.
انتهای پیام