صاحبان کالاهای پستی درصورت بروز هر مشکلی می توانند جهت دریافت خسارت احتمالی خود از بیمه استفاده کنند.
به گزارش ایسنا، با افزایش خریدهای آنلاین نقش خدمات پستی هم در زندگی افراد پررنگتر و مهمتر شد و از سوی دیگر با شیوع همه گیری کرونا در ایران بسیاری از افراد ترجیح می دهند کالاها و ابزارهای مورد نیاز خود را در اینترنت جست و جو کنند و پس از یافتن فروشگاه مورد نظر خود سفارش اینترنتی دهند و دیگر نسبت به گذشته به مراجعه حضوری فروشگاه ها و خریدهای حضوری تمایل کمتری نشان میدهند. اما در کنار همه موارد گفته شده مانند اطمینان به فروشگاه انتخاب شده و تأیید اصالت محصول و کالاها، نحوه حمل و نقل کالا هم از اهمیت بسیاری برخوردار است.
در شرایطی که شرکت ملی پست بیشتر مواقع نقش حمل و نقل کالاها را بر عهده داشته اکنون خدمات پستی از نامه و قبوض کاغذی به مرسوله و کالا تغییر یافته است و در عین حال، شرکتهای خصوصی هم پا به عرصه رقابت با این شرکت گذاشتند، این درحالی است که شرکت ملی پست همچنان از گسترده ترین سیستم حمل و نقلی برخوردار است و حتی اگر مناطق در کشور باشند که شرکتهای خصوصی انتقال کالا به آن نواحی را انجام ندهند اما این شرکت اعلام کرده به دلیل ماهیت ملی خود انتقال کالا به دورترین نقاط کشور را برعهده می گیرید و آن را وظیفه خود میداند.
اما مواردی مانند تأخیر در زمان ارسال، آسیب دیدن کالا، سرقت و حتی مفقود شدن با افزایش حجم مرسولات پستی سبب انتقاد و حتی اعتراض نسبت به خدمات این شرکت شده است بنابراین سوالی مطرح میشود که افراد چگونه میتوانند شکایات خود را از شرکت ملی پست پیگیری کنند؟
طبق گفته محمود لیائی– معاون وزیر ارتباطات و مدیر عامل شرکت ملی پست این شرکت یک سامانه رهگیری دارد که افراد می توانند مرسوله خود را رهگیری کنند، براساس آمار سال گذشته بیش از ۹۸ درصد مرسولههای شرکت پست با موفقیت توزیع شده به عبارتی کمتر از دو درصد توزیع ناموفق داشته است؛ این توزیعهای ناموفق مرسولات هم ممکن است در اثر مفقودی یا آسیبدیدگی و نرسیدن رخ داده باشد که یک موضوع طبیعی است. میان ۲۵۰ میلیون مرسولهای که این شرکت قبول کرده حدود دو میلیون توزیع ناموفق داشته است که عدد زیادی نیست و این عدد چه در ایران باشد یا در هر کشور پیشرفته دیگری معمول است و هیچ وقت ۱۰۰ درصد مرسولات به دست گیرنده نمیرسد.
بنابراین شرکت ملی پست عددی را به عنوان بیمه درنظر گرفته تا درصورتی که مرسوله سالم به دست گیرنده نرسد، به عنوان غرامت به صاحب مرسوله پرداخت کند. برای درخواست غرامت هم فرد میتواند زمانی که مرسوله را به باجه تحویل میدهد اعلام کند که ارزش مرسوله چقدر بوده و آن مرسوله بیمه میشود و مبلغی که گفته شده در صورت مفقودی یا آسیب دیدگری مبنا قرار میگیرد، همچنین این غرامت سیستمی داده می شود.
اما اگر مرسوله پستی آسیب ببیند یا مفقود شود خسارت بر عهده کیست؟ اگر مرسولهای پشت باجه پست تحویل شود، پرداخت غرامت آن بر عهده پست است. این شرکت نرم افزاری را تحت عنوان جامع قبول دارد که در سراسر کشور برای فروش اینترنتی یا از طریق باجه یکسان است. اگر شخص ارسالکننده وارد نرمافزار جامع قبول شود، وزن و بیمه و همه چیز مشخص است، اما اگر در این سیکل قرار نگیرد، پست وظیفهای در قبال آن ندارد.
نکته ای که وجود دارد این است اگر مرسوله ای که از طریق اینترنت و اینستاگرام خریداری میشود، دچار آسیب یا مفقودی شود خسارت آن در صورتی برعهده پست است که کالا از طریق پست ارسال شده باشد و ارسال کننده، آن کالا را بیمه کرده باشد؛ بنابراین فروشنده مرسوله باید مطمئن باشد چون پست فقط جابه جایی را انجام می دهد.
بیمه کالاهای پستی چیست و چه هزینهای دارد؟
یک بیمه تحت عنوان بیمه اجباری وجود دارد که با ۸۰۰ تومان، کالا را تا ۸۰۰ هزار تومان حمایت میکند، اما بیمه گفته شده با توجه به ارزش محتوی مرسوله تا سقف ۲۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است. فعال کردن بیمه گفته شده، بستگی به شرکت طرف قرارداد دارد، به طور مثال افراد از پیج اینستاگرامی که خرید میکنند، باید موظف شود کالا را بیمه کند که اگر کالا آسیب دید، از طریق شرکت پست غرامت پرداخت شود. طبق اعلام شرکت ملی پست، به ازای هر یک میلیون تومان بیمه، دو هزار تومان باید پرداخت شود یعنی سقف بیمه تا ۲۰ میلیون تومان حق بیمه ۴۰ هزار تومانی دارد.
انتهای پیام