مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری گفت: در نتیجه بیش از ۲۴ هزار مورد ارزیابی و نظارت نوروزی، نزدیک به سه هزار واحد تذکر گرفته و ۷۳ واحد پلمب شدند. بیشترین شکایتها نیز از واحدهای اقامتی و دفاتر خدمات مسافرتی بوده است.
یحیی نقیزاده محجوب در گفتوگو با ایسنا درباره نتیجه نظارتها و ارزیابیهای خدمات سفرهای نوروزی، با این توضیح که اداره کل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری معاونت گردشگری نسبت به آمادگی تأسیسات گردشگری کشور برای میزبانی شایسته از مسافران نوروزی از لحاظ خدمات کمی، کیفی، درج قیمت خدمات و رعایت شعائر مذهبی و عرفی و بهویژه نحوه پذیرایی در تعطیلات نوروز و استانداردها و الزامات تخصصی ارائه خدمات، اقدامات خود را در دو مرحلۀ پیش از تعطیلات نوروز و در حین تعطیلات و سفرها انجام داد، افزود: اقدامات پیش از تعطیلات، شامل تعیین چارچوب فعالیت تاسیسات در سفرهای نوروزی و ابلاغ آن به دبیرخانههای اجرایی ستاد در استانها، همچنین به اقدامات نظارتی و ارزیابی خدمات معطوف میشد.
مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری اضافه کرد: در این راستا، ناظران تخصصی گردشگری در استانها و ناظران ستادی با بررسی سوابق تأسیسات از حیث رعایت اعتبار مجوز فعالیت، داشتن شرایط مورد نیاز مدیریتی – ارزیابی و تطبیق خدمات کمی و کیفی با درجه واحد، بازرسی واحدها و اطمینان از رعایت الزامات و استانداردهای ایمنی، بهداشتی و درج و رعایت قیمتهای مصوب، فعالیت داشتند.
او ادامه داد: اقدامات در حین سفرهای نوروزی نیز با هدف حصول اطمینان از رعایت ضوابط ابلاغ شده و مقررات سایر بخشهای حاکمیتی، از جمله مسائل ایمنی و بهداشتی و مقررات انتظامی و صنفی از سوی تاسیسات گردشگری، نظارتهای مختلفی، از جمله نظارت نامحسوس و نظارتهای تخصصی و نظارت مشترک به همراه نمایندگان دستگاههای مرتبط برای بازرسی از اماکن گردشگری انجام شده است.
نقیزاده با یادآوری اینکه فعالیت ستاد هماهنگی خدمات سفر از ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ تا ۱۴ فروردین فعال بود، گفت: در این بازه زمانی جمعاً ۲۴ هزار و ۲۶ مورد بازدید نظارتی ازسوی ناظران تخصصی معاونت گردشگری و نظارتهای مشترک و همکاران استانی انجام شد که در نتیجه منجر به صدور ۲۹۳۸ مورد تذکر، ۷۰۵ مورد اخطار و ۷۳ مورد پلمپ و ۱۲۵۳ مورد تقدیر و تشکر شد.
مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری ادامه داد: سامانه ملی ۰۹۶۲۹ که به صورت برخط و از طریق تماس مستقیم تلفنی و یا مراجعه اینترنتی به سامانه مذکور به آدرس۰۹۶۲۹.ir با ارائه خدمات مختلفی از جمله اطلاعات اماکن گردشگری، اطلاعات راهها و وضعیت آب و هوا نسبت به دریافت شکایات و نظرات و پیشنهادات و حتی درخواست تشویق از خادمین سفر اقدام کرده است که در این ارتباط هم از مجموع ۱۶۰ هزار و ۲۲۰ تماس با این سامانه در طول تعطیلات که بیش از ۵۸ درصد نسبت به سال گذشته افزایش دارد، تعداد ۷۰۰ مورد شکایت ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۰ درصد کاهش در شکایات را نشان میدهد.
نقیزاده، موضوعات شکایتهای ثبت شده در این سامانه را به این ترتیب اعلام کرد: ۳۳۲ مورد و حدود ۴۸ درصد در ارتباط با موضوع اسکان و اقامت، ۱۰۳ مورد و حدود ۱۵ درصد از دفاتر خدمات مسافرتی، ۵۰ مورد و حدود ۷ درصد از پایانههای مسافربری، ۶۸ مورد و حدود ۱۰ درصد از اماکن گردشگری، ۲۰ مورد و حدود ۱.۵ درصد اماکن پذیرایی، ۱۰۸ مورد و حدود ۱۵.۵ درصد از سایر اماکن و ارائهدهندگان کالا و خدمات، شکایت در سامانه ۰۹۶۲۹ ثبت شده است.
مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری اظهار کرد: همکاری مردم در ارتباط با انعکاس نظرات و پیشنهادها و شکایتهای خود به کمیته نظارت ستاد و همچنین رعایت ضوابط و مقررات ازسوی بهرهبرداران و ارائهدهندگان خدمات گردشگری و نهایتاً با افزایش اطلاعات مسافران از حقوق و تعهدات متقابل موجب شده سطح خدمات، ارتقاء یافته و نارضایتیها رو به کاهش باشد.
انتهای پیام