به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تایمز، انتظار برای راهاندازی ایستگاه متروی پرند، پس از سالها به پایان رسید و امروز، نهم آذر ماه با حضور سیدابراهیم رئیسی؛ رئیس جمهور کشورمان، علیرضا زاکانی؛ شهردار تهران و جمعی از اعضای شورای شهر تهران و مدیران شهری افتتاح شد.
مطالعات و بخشی از عملیات اجرایی پروژه خط مترو تهران ـ پرند در سال ۱۳۸۴ توسط وزارت راه و شهرسازی آغاز و سال ۱۳۹۱ کل پروژه به شهرداری تهران واگذار شد. شهرداری تهران در این سالها برای به سرانجام رسیدن این پروژههای تلاشهای زیادی داشت و در نهایت با پیگیریهای زاکانی؛ شهردار تهران و تأکیدات رئیس جمهوری ضمن تأمین منابع مالی مورد نیاز، آخرین گره که مربوط به تأمین برق بود نیز باز شد.
با راهاندازی این ایستگاه کمک شایانی به کاهش مصرف سوخت، کاهش ترافیک و سهولت تردد بسیاری از افراد ساکن در پرند میشود که هر روز برای انجام امور کاری و شخصی راهی تهران میشوند.
در حال حاضر ۸۵ هزار خانوار در شهر پرند ساکن هستند و حدود ۳۵ تا ۴۰ هزار از آنها (که عموم آنها را سرپرستان خانوار تشکیل میدهد)، عازم تهران میشوند و دستکم از پرند تا ورودی تهران یعنی محدوده قرارگیری نمایشگاه شهر آفتاب را به طول ۳۵ کیلومتر طی میکنند؛ این مسیر تا رسیدن به داخل شهر تهران مسافتی بالغ بر ۵۰ کیلومتر است به معنای دیگر یک شهروند ساکن پرند، در مجموع روزی ۱۰۰ کیلومتر را به صورت رفت و برگشت بین تهران و پرند طی میکند.
برای طی این مسافت حداقل ۱۵ هزار خودرو در گردش است و هر خودرو نیز روزانه حدود ۱۰ لیتر بنزین مصرف میکند که هر لیتر بنزین آزاد برای شهروندان ۳۰۰۰ تومان محاسبه میشود و دولت برای هر لیتر بنزین حدود ۲۰ هزار تومان به عنوان یارانه میپردازد.
با یک حساب و کتاب سرانگشتی میتوان به این نتیجه رسید که دستکم روزانه ۱۵۰ هزار لیتر سوخت مصرف میشود و ۴۵۰ میلیون تومان از سوی مردم به عنوان بهای سوخت و ۳ میلیارد تومان به عنوان یارانه سوخت از سوی دولت پرداخته میشود! با در نظر گرفتن ۲۲ روز کاری، در حقیقت مردم حدود ۱۰ میلیارد تومان و دولت ۶۶ میلیارد تومان برای سوخت هزینه میکند؛ حال اگر تعداد خودروهایی که در این مسیر در تردد هستند را بیش از این در نظر بگیریم رقم سرسامآوری حاصل میشود!
اکنون با راهاندازی این ایستگاه، ظرفیت جابهجایی ۱۳۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰ مسافر بین تهران و پرند فراهم شده است و حتی اگر نیمی از افرادی که هر روز بین تهران و پرند تردد میکنند، به تدریج مترو را جایگزین تاکسی یا خودروی شخصی کنند نهتنها صرفهجویی قابل توجهی در مصرف سوخت میشود بلکه شاهد کاهش آلودگی هوا، کاهش ترافیک و حتی کاهش سوانح جادهای و خسارات جانی و مالی خواهیم بود.
علاوه بر این، در صورت تأمین قطارهای مورد نیاز مسیر منتهی به متروی پرند، زمان تردد مردم در مسیر رفت و برگشت به نصف زمان فعلی که در ساعت پیک، باخودرو حدود ۳ ساعت به طول میانجامد، کاهش خواهد یافت.
ارزش این پروژه بر اساس کالا و خدمات و به قیمت روز، معادل ۶ هزار میلیارد تومان است و همه موانع اقدامات مربوط به تجهیزات این پروژه در دوره فعلی مدیریت شهری تهران برداشته شد.
انتهای پیام/