ایسنا/البرز معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران گفت: شاید برخی از دانشگاهها نوعی آموزش تلفیقی را در دستور کار خود قرار دهند، یعنی در مواردی که واقعا نیازی به حضور دانشجو در دانشگاه نیست و امکان انتقال اطلاعات از طریق آموزش مجازی وجود دارد میتوان از امکانات فضای مجازی در این زمینه استفاده کرد.
دکتر مجتبی دلشاد در گفت و گو با ایسنا، در خصوص حضوری شدن دانشگاه عنوان کرد: پردیس کشاورزی و منابع طبیعی زیر مجموعه دانشگاه تهران است و از آنجایی که تمامی جزئیات و مقررات این دانشگاه زیر نظر دانشگاه تهران انجام و بر اساس بخش نامههای آن اداره میشود، هنگامی که ریاست دانشگاه تهران از پذیرش دانشجویان به صورت حضوری در دانشگاههای تهران از تاریخ چهاردهم فروردین ۱۴۰۱ خبر داد؛ ما نیز طبق همین دستورالعمل پیش رفتیم و کلاسها از حالت مجازی خارج شد .
وی افزود: دانشگاههای تهران در دوران کرونا از جمله دانشگاههایی بود که زیرساختهای لازم را برای آموزش مجازی تا حدودی داشت و حتی پیش از به وجود آمدن کرونا نیز برای برخی از رشتهها آموزش مجازی برقرار بود، اما با این وجود شرایط در خصوص آماده سازی زیرساختها برای مجازی کردن همه کلاسها اندکی با دشواری همراه بود.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشکده پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران در کرج، اظهار کرد: برگزاری کلاسها به صورت مجازی روند خوبی داشت اما برگزاری کلاسهای عملی و پژوهشی با سختیهایی همراه بود، چراکه در این گونه کلاسها میتوان اطلاعات را منتقل کرد اما امکان انتقال مهارت وجود ندارد زیرا دانشجو باید در کلاسهای عملی دست به کاری بزند و اصطلاحا دست ورزی کند تا مهارتی را کسب کند.
وی ادامه داد: پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران در کرج، فضای خوابگاهی مستقل از دانشگاه تهران دارد و خودش برای اسکان دانشجویان در خوابگاهها برنامه ریزی میکند؛ خوابگاه دانشجویان خانم داخل پردیس و خوابگاه دانشجویان آقا در مجاورت پردیس قرار دارد و تقریبا برای تمام دانشجویان امکان اسکان وجود دارد و در این زمینه به جز موارد خاصی که با دلایل مالی و کمبود بودجه همراه است، مشکل جدی وجود ندارد.
دلشاد با بیان اینکه حضوری شدن دانشگاهها اتفاق جدیدی نیست، توضیح داد: با حضوری شدن کلاسها، دانشگاهها به روال سابق خود برگشتند و این وضعیت اتفاق تازهای نیست؛ اما پیدایش کرونا و اجبار درخصوص برگزاری آموزشهای مجازی، موجب شد که بسیاری از دانشگاههای دنیا به فکر فرو بروند و در خصوص امکان بهره وری بیشتر از آموزش مجازی در شرایط عادی نیز مطالعاتی انجام دهند.
وی افزود: تا حدودی که اطلاع دارم این مطالعات در دانشگاه تهران نیز انجام شده و جمع بندیهای غیر رسمی حاکی از این بود که در صورت امکان شاید برخی از دانشگاهها نوعی آموزش تلفیقی را در دستور کار خود قرار دهند، یعنی در مواردی که واقعا نیازی به حضور دانشجو در دانشگاه نیست و امکان انتقال اطلاعات از طریق آموزش مجازی وجود دارد میتوان از امکانات فضای مجازی در این زمینه استفاده کرد؛ البته مسلم است که این روش برای تمامی دروس و رشتهها قابلیت اجرایی ندارد و در مورد دروسی قابل انجام است که خللی به فرایند انتقال اطلاعات وارد نکند.
انتهای پیام