به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تایمز، محمد رئیسزاده امروز در نشست خبری سازمان نظام پزشکی کشور با بیان اینکه تعرفههای پزشکی باید براساس قیمت تمامشده خدمات، تعیین شوند، در پاسخ به سؤال خبرنگار تایمز مبنی بر اینکه واقعی شدن تعرفه پزشکی با چالش عدم توانایی بیمهها در پرداخت تعرفه پزشکان روبهرو است، اظهار کرد: ما عدم توانایی بیمهها برای پرداخت تعرفههای واقعی و افزایش یافته بر اساس قیمت تمامشده را قبول نداریم؛ معتقدیم که علت عدم افزایش تعرفههای پزشکی، کمبود بودجه در بیمهها نیست بلکه تدابیر غلط، سوگراییهای بیهوده است.
وی افزود: مشکل عدم وضع تعرفههای واقعی برای خدمات سلامت، کمبود منابع مالی و بودجه نیست و ما با مدیریت نادرست و فشل منابع در بیمهها روبهرو هستیم بنابراین نبود بودجه، آدرس غلط دادن است. در حال حاضر کمتر از ۱۰ درصد بودجه نظام سلامت صرف تعرفههای پزشکی میشود. سایر پرداختیهای حوزه سلامت بابت خدمات القایی و تجویز بیرویه دارو و تجهیزات غیرضروری صرف میشود و بیمه باید بر این موضوعات و تجویزهای بیرویه نظارت کند اما این کار را نمیکند و بهانه نبود بودجه برای افزایش تعرفهها را مطرح میکند.
رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور با بیان اینکه ما اصرار داریم که جزء حرفهای که دستمزد ارائهدهندگان خدمات و پزشکان است از جزء فنی جدا شود، تشریح کرد: حجم بسیار زیادی از تعرفه خدمات درمانی به جزء فنی اختصاص مییابد که مرتبط با هتلینگ و هزینههای مصرفی بیمار است و به دستمزد پزشک ربطی ندارد؛ این جزء فنی متناسب با تورم کشور و بالاتر از تورم نیز رشد داشته است. رشد تعرفهها به طور میانگین در سالهای اخیر نزدیک به ۲۱ درصد بوده است و افزایش تعرفهها از تورم که حدود ۴۰ درصد است، عقبتر بوده است اما میانگین رشد جزء حرفهای در ۵ سال گذشته تنها ۱۱ درصد بوده است.
وی ادامه داد: در واقع جزء حرفهای قربانی جزء فنی تعرفههای خدمات تشخیصی و درمانی شده است و من نگرانم که نظام سلامت ما مانند کارواشها اداره شود به این معنا که به دلیل پایین بودن دستمزد ارائهدهندگان خدمات، بیمارستان از عهده جزء فنی برنیاید و جزء حرفهای را کاهش دهد تا دستمزد پزشک کاهش یابد و به دلیل این که بیمارستان پولی برای پرداخت به پزشک نداشته باشد؛ رابطه مالی بین پزشک و بیمار به طور مستقیم رخ بدهد.
رئیسزاده در پاسخ به سؤال دیگر تایمز مبنی بر اینکه در صورت واقعی شدن تعرفهها، با مشکل افزایش پرداخت از جیب مردم به دلیل عدم عقد قرارداد برخی پزشکان بخش خصوصی با بیمهها مواجه خواهیم بود، در این صورت راهکار چیست؟ تصریح کرد: ما نگران مردم هستیم که میگوییم تعرفهها باید واقعی شوند. در حال حاضر به دلیل آن که تعرفهها واقعی نیست مردم مجبور میشوند که به برخی از پزشکان زیرمیزی بدهند که این موضوع باعث افزایش پرداخت از جیب مردم شده است.
وی ادامه داد: از سوی دیگر، بیمهها اعلام کردهاند که توانایی لجستیکی این که با همه مراکز و جامعه پزشکی قرارداد ببندد را ندارند و از سوی دیگر، قرارداد بستن پزشکان با بیمه، باید یک قرارداد دوسویه باشد اما در کشور ما، این قرارداد یک طرفه از سوی بیمهها به پزشکان تحمیل میشود زیرا عدد تعرفه را بیمه مشخص میکند و در پرداخت تعرفه به پزشکان نیز تاخیر دارد و هیچ جریمهای نیز بابت این تاخیر پرداخت نمیکند.
رئیس سازمان نظام پزشکی کشور تصریح کرد: در چنین شرایطی قانون وضع میشود که همه پزشکان باید با بیمهها قرارداد ببندند در حالی که این قراردادها یک طرفه و قرون وسطایی و ناعادلانه است و این قانون وضع شده در حالی که قابلیت اجرایی ندارد. باید طرفین قرارداد و انتظارات آنها دیده شده و قرارداد منعقد شود.
در ادامه یوسف کاظمی؛ رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی در پاسخ به سؤال تایمز بیان کرد: بیمهها در هنگام عقد قرارداد با پزشکان، یک قرارداد یکطرفه را تعیین میکنند اما باید بگوییم که قرارداد بیمه که به مثابه قرارداد ترکمانچای است، شایسته اعضای جامعه پزشکی نیست.
وی افزود: باید قرارداد مابین پزشکان و مراکز درمانی با بیمهها، با نظارت سازمان نظام پزشکی منعقد شود. نباید بیمهها انتطار داشته باشند که قراردادی که صددرصد به نفع بیمههاست به پزشکان الزام شود.
رئیسزاده اضافه کرد: سوءمدیریت وحشتناکی که در مدیریت هلدینگهای سازمانهای بیمهای داریم از دلایل کمبود بودجه بیمههاست و بنابراین موضوعی مبنی بر عدم کشش بیمهها برای افزایش تعرفههای پزشکی، مورد پذیرش ما نیست. نباید سوءمدیریت بیمهها در حفظ منابعشان، از جیب پزشکان پرداخت شود.
انتهای پیام/