خبرگزاری تایمز ـ مجتبی برزگر: فوتبال، سینما، جشنواره فجر؛ روز سوم جشنواره همه خبرها تحتالشعاع بازی تیم ملی فوتبال کشورمان مقابل ژاپن بود؛ مسابقهای حساس که همزمانیاش با نمایش فیلم سینمایی «شهسوار» اتفاق ویژهای را رقم زد.
با موافقت تهیهکننده «شهسوار» و همکاری ستاد جشنواره، مسابقه فوتبال دو تیم ایران و ژاپن در سالن اصلی برج میلاد به نمایش درآمد و فیلم سینمایی شهسوار با یکساعت تأخیر روی پرده رفت.
شور و هیجان تماشای مسابقه فوتبال ملی، بهصورت دستهجمعی در سینما حالوهوای خوبی را به برج میلاد آورد.
مجتبی امینی دبیر جشنواره فیلم فجر درباره تصمیم به نمایش بازی فوتبال ایران و ژاپن در سالن اصلی برج میلاد به خبرنگار تایمز گفت: همه دوستان و اهالی رسانه علاقهمند بودند به برنامه پخش فوتبال برسند ما دیدیم مطالبه دوطرفه است و دوست دارند این اتفاق بیفتد. خدا را شکر میکنم که ایران در این مسابقه پیروز شد و یک خاطره ماندگار در دوره چهل و دوم فیلم فجر بهجای گذاشت و به کام همه شیرین نشست.
مسعود نجفی مدیر روابط عمومی جشنواره فیلم فجر به این نکته اشاره کرد: در جدول اکران فیلمهای سینمایی جشنواره، پیشبینی نشده بود گفتیم اگر قرار باشد این اتفاق بیفتد این تقاضا از سوی تهیهکننده خود اثر مطرح شود. تا روز گذشته تعداد زیادی از اهالی رسانه این مطالبه را داشتند خود تهیهکننده فیلم «شهسوار» هم که اکران فیلم او همزمان با نیمه دوم فوتبال شده بود این تقاضا را داشت امروز بهصورت مکتوب به ما اعلام کرد و بهسرعت این جایگزینی را کردیم و با یک ساعت تأخیر فیلم را نمایش میدهیم.
نشست خبری فیلم بهروز افخمی تحت تأثیر پخش مسابقه فوتبال در برج میلاد بود؛ شاید به همین دلیل بود که او نسبت به سؤالات خبرنگاران واکنشهای عجیب و غریبی نشان داد. او هم خندید و هم پاسخهای کوتاه داد تا بهنوعی اعتراض خودش را نشان بدهد.
«صبح اعدام» داستان ساعات پایانی زندگی طیب حاجرضایی و اسماعیل رضایی است که در بستری تاریخی روایت شده است.
بهروز افخمی درباره اینکه “آیا خانواده طیب حاجرضایی که فیلم را بههمراه شما دیدند از این روایت رضایت داشتند؟”، گفت: پسر دوم طیب حاجرضایی آمده بود وقتی فیلم را دید اول اصطلاحاً توپش پُر بود چون قبل از فیلمبرداری و در دوران تدوین سعی کرده بود ما را پیدا کند و موفق نشده بود، کار به اینجا رسید فیلم ساختهشده را میدیدند شاید خیلی به آنها برخورد اما بعد از اینکه فیلم را دید آرام آرام تغییر موضع داد و مشخص شد از یک چیزهایی در فیلم خوششان آمده است.
ارسطو خوشرزم که در این فیلم نقش حاج اسماعیل رضایی را بازی میکرد به این نکته اشاره کرد: با توجه به محدود بودن منابعی که راجع به حاج اسماعیل رضایی وجود داشت یک مقدار کار را برای من سخت کرده بود اما ما طی ۸ ماه تمرینی که با آقای افخمی داشتم به یک شکل و فرمی رسیدیم و تشریک مساعی کردیم، حاج اسماعیلی که من بازی کردم حاج اسماعیل ارسطو خوشرزم است.
حسین نمازی که سال گذشته شادروان را به جشنواره فجر آورده بود، امسال داستانی در همان حالوهوا را در قاب «شهسوار» روایت کرده است،
حتی خود او در نشست خبری فیلمش تعبیر جالبی بهکار برد و گفت: «شهسوار» را در کوچه پایینی شادروان ساختیم.
حسین نمازی جلوی دوربین تایمز این نکته را یادآور شد: «شهسوار» یک درام اجتماعی شیرین است؛ لحظات متأثرکننده و خندهدار دارد اما کمدی نیست.
عزتالله رمضانیفر هم بهسبکِ رضا رویگری در «شادروان» نقش کوتاهی دارد و همان داداشی یا بهقولی «شهسوار» داستان است؛ او اینطور درباره نقش خود گفت: برای منِ بازیگر نقش کوتاه و بلند ندارد باید دید این تأثیراتی که این نقش کوتاه در فیلم گذاشته شاید بیشترین تأثیر روی شخصیت داداشی همهچیز براساس درگذشت این آدم ادامه پیدا میکند.
هادی کاظمی کنار عباس جمشیدیفر و الناز حبیبی از بازیگران سرشناس این فیلم هستند. کاظمی معتقد است که «شهسوار» کمدی نیست و داستانی اجتماعی دارد.
هادی کاظمی به خبرنگار تایمز گفت: سینما بهنظر من مثل زندگی است؛ در زندگی اتفاقات تلخ و شیرین، جدّیها و شوخیها را پشتسر میگذاریم و سینما هم همین است، تقسیمبندی که این کار صرفاً جدّی و صرفاً کمدی است برای خود من جایی ندارد و در واقع به این نکته معتقد نیستم.
گیتی قاسمی هم با یک خبر خوش از سریال «زیرخاکی» جلوی دوربین ما آمد.
گیتی قاسمی درباره سری جدید «زیرخاکی» هم این خبر را داد: انشاءالله با «زیرخاکی» عید نوروز میهمان مردم هستیم الآن همچنان در تکاپوی ضبط آن هستیم امیدوارم مثلِ «زیرخاکیهای» قبل حتی بهتر مردم استقبال کنند.
«قلب رقه» با داستانی جاسوسی از داعش پا به جشنواره فیلم فجر گذاشت تا بعد از مدتها جای خالی فیلمهای امنیتی را پُر کند.
عوامل تولید این اثر، فیلمشان را به شهید سیدرضی موسوی تقدیم کردند.
نکته قابل توجه درباره «قلب رقه»، گریم فرهاد قائمیان بازیگر آن است که شباهت بسیار زیادی به شهید سلیمانی داشت، این موضوع در نشست خبری از تهیهکننده فیلم سؤال شد و او هم پاسخ عجیبی داد.
تهیهکننده قلب رقه در پاسخ به این مطلب گفت: گریم فرهاد قائمیان شبیه به یکی از چهرههای مشهور است که از بردن اسم وی معذورم، اما این نقش ارتباطی با شهید سلیمانی نداشت.
شادی مختاری که در این فیلم نقش متفاوتی را بازی کرده است، جلوی دوربین ما به یک حقیقت مهم اشاره کرد. او گفت: فرصت نشد در مصاحبههایی که تا الآن انجام دادهام این نکته را مطرح کنم، من وقتی از سوریه برگشتم یک ماهی دچار فروپاشی روانی شده بودم، اطرافیانم من را میدیدند این نکته را میگفتند؛ “چه بر سر تو آمده است؟” و آن لحظه وقتی در آن موقعیت بودم متوجه نمیشدم.
خیرالله تقیانیپور کارگردان قلب رقه به این نکته اشاره کرد: وقتی کیلومترها از کشور دور باشی و برای فیلمسازی وارد این فضا شده باشی، وقتی برای فیلمبرداری به بیرون هتل میروی و نمیدانی زنده بازمیگردی؛ آنجاست که باید درک کنی آنهایی که کیلومترها از وطنشان فاصله گرفتند و رفتند فقط از کیان مملکت دفاع کنند آن برای من ارزشمندتر بود.
*** بهدلیل حضور «قلب رقه» در جدول پخش روز سوم و چند پرترهای از فرماندهان بزرگ جنگ تحمیلی در جشنواره فیلم فجر امسال، موضوع ساخت سینمای استراتژیک یا همان سینمای دفاع مقدس را در دستور کار قرار دادیم.
سعید الهی که هم جایگاه منتقد سینما را دارد و این روزها در قامتِ تهیهکنندگی هم ظاهر شده و «میرو» را به جشنواره فجر آورده است؛ دراینباره به خبرنگار تایمز گفت: خیلی موافق پرداخت مستقیم نیستم بهجهت اینکه من دغدغه نسلی را دارم که دوران دفاع مقدس را از نزدیک تجربه نکرده است.
خیرالله تقیانیپور نقطهنظر خودش را درباره این موضوع اینگونه مطرح کرد: در همین ماجرای اتفاق سوریه و عراق جوانانی رفتند که بههرحال یکی از برهههای تاریخی است که زیاد از آن فاصله نگرفتیم و برای آیندگان که این تاریخ مهم را فراموش نکنند بهاندازه کافی متریال باقی بگذاریم و چهبهتر که اینها را در عرصه سینما از خودمان بهجای بگذاریم و برای آیندگان بماند.
«صبحانه با زرافهها» جدیدترین دستپخت سینمایی سروش صحت است که در جشنواره فجر چهل و دوم سرو شد.
صحت که پیش از این، فیلم سینمایی «جهان با من برقص» را ساخته است، این بار برگ دیگری از همان نوع نگاه را به نمایش گذاشت.
خود او اشاره کرد که مسئلهاش، دوستی، مرگ و بخشش بوده و عاشق اقتباس از آثار ادبی مشهور جهان است.
سیدمصطفی احمدی تهیهکننده «صبحانه زرافهها» درباره این فیلم گفت: «صبحانه با زرافهها» فیلم سروش صحت است با همان امضاهای همیشگی سروش صحت! بهنظرم خود بینندگانتان متوجه میشوند چون تکلیف سروش صحت در فیلمسازی خیلی مشخص است.
محمدرسول صفری بازیگر سینما که امسال با «مجنون» و «شکار حلزون» به جشنواره آمده است، خیلی دوست داشت درباره اثر جدید سروش صحت صحبت کند. او گفت: مدتها بود واقعاً در سالن سینما یک فیلمی را ندیده بودم که آنقدر حالم خوب شود و امیدوارکننده باشد. سروش صحت بهنظر من پیشرو است و در سطح کشورهایی که در فیلمسازی موفق هستند، فیلمسازی میکند و مخاطب را به فیلمبینی در سطحی گستردهتر وادار میکند، اگر عاشق سینما باشی و کسی باشی که فیلم نگاه میکند و به سینما علاقهمند است.
نشست خبری «صبحانه با زرافهها» یک میهمان ویژه هم داشت؛ پژمان جمشیدی که این روزها درگیر فیلمبرداری سریال «زیر خاکی» است و به همین دلیل نتوانسته است به برج میلاد بیاید، با اینکه بهرام رادان، هوتن شکیبا، هادی حجازیفر و بیژن بنفشهخواه، سروش صحت را در نشست خبری تنها گذاشتند،
او در ارتباطی تلفنی روی خط آمد و قبل از هر چیز از زحمات اهالی رسانه تشکر کرد. جمشیدی گفت که مدیون رسانههاست، چه روزهایی که نقدش کردند و چه روزهایی که از او تعریف کردند.
روز سوم جشنواره، هم سینمایی بود، هم فوتبالی.
لحظات احساسی پیروزی تیم ملی فوتبال کشورمان، اشک را به چشمان خبرنگاران آورد، «قلب رقه» آنها را شگفتزده کرد و «صبحانه با زرافهها» بخشش را به آنان آموزش داد.
ساعات زیادی تا بیدار شدن خورشید ۱۵ بهمن ماه باقی نمانده است، امروز بهدلیل پخش فوتبال دیرتر برج میلاد را ترک کردیم اما ارزشش را داشت!
انتهای پیام/+