فیلترهای سرامیکی ریخته گری

این خانه‌های لرزان را دریابیم!

بررسی‌ها نشان می‌دهد نوسازی بافت‌های ناکارآمد دست کم با پنج چالش شامل عدم همکاری برخی بانک‌ها در پرداخت تسهیلات، طولانی بودن مدت زمان صدور پروانه، تجمیع پلاک‌ها، افزایش قیمت نهاده‌های ساختمانی و پایین بودن تمایل به سرمایه‌گذاری در این مناطق مواجه است.

به گزارش ایسنا، از حدود یک سال قبل تلاش‌هایی برای کاهش زمان صدور پروانه برای پروژه‌های ساختمانی صورت گرفت. صحبت‌هایی نیز مبنی بر این‌که زمان صدور پروانه از حدود یک سال به یک ماه و حتی یک هفته کاهش پیدا کند. اوایل سال جاری شهردار تهران اعلام کرد که این زمان در پایتخت به دو ماه کاهش یافته است. با این حال بررسی‌ها نشان می‌دهد میانگین مدت صدور پروانه بین ۶ تا ۱۰ ماه است.

سکونت ۳۷ درصد مردم تهران در ۶ درصد پهنه پرخطر و فرسوده

طبق اعلام مسئولان فقط حدود ۶ درصد مساحت شهر تهران در بافت فرسوده و پرخطر قرار دارد؛ در حالی که ۳۷ درصد جمعیت پایتخت در این محدوده‌ها زندگی می‌کنند. انتظار می‌رود موانع نوسازی و بهسازی برطرف شود.

محمد آیینی ـ مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفته است: برای ترغیب سازندگان لازم است متوسط صدور پروانه‌های ساختمانی در محدوده بافت‌های فرسوده از ۶ ماه به یک ماه کاهش یابد.

پیشنهاد میکنیم بخوانید:  آغاز واریز وجه برای متقاضیان دو طرح پیش‌فروش سایپا با اولویتزمستان

به گفته آیینی تاکنون حدود دو میلیون و ۷۰۰ هزار واحد بناهای ناپایدار و فاقد هرگونه سازه در کل کشور شناسایی شده که سهم استان ایلام ۲۶ هزار بنای ناپایدار است. برای نوسازی و بهسازی باید از مشارکت خود مردم، سرمایه‌گذاران و خیران استفاده شود.

سازندگان عطای نوسازی را به لقایش می‌بخشند

سازندگان به دلیل مشقت‌های سرمایه‌گذاری در بافت‌های فرسوده، عطای این مناطق را به لقایش می‌بخشند. فرشید پورحاجت ـ عضو هیات مدیره کانون انبوه‌سازان در این خصوص می‌گوید: برای یک استعلام ساده در بافت‌های فرسوده بعضا یک سال از این اداره به آن اداره پاسکاری می‌شویم. شهرداری‌ها تحت عنوان مشرفیت یا مرغوبیت در بافت‌های شهری هزینه‌های سنگینی اخذ می‌کنند. وقتی انبوه‌سازان می‌خواهند گذری را در بافت باز کنند علاوه بر اینکه بخشی از ملکشان با عقب‌نشینی مواجه می‌شود باید هزینه مشرفیت را بپردارند که غالب بر جوایز تشویقی است. در واقع بیشتر شبیه سیاست‌های تنبیهی است تا تشویقی. تسهیلات یارانه‌ای نیز بعضا در سال‌های اخیر محقق نشده است.

بسته جدید نوسازی مسکن

پیشنهاد میکنیم بخوانید:  جزئیات قرارداد آتی نقره در بورس کالا

اوایل آبان ماه امسال سیاست‌ها و ضوابط تشویقی کالبدی متضمن نوسازی محله‌ای در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری به تصویب رسید. تسهیل در تامین پارکینگ، تسهیل شرایط توده و نما، اعطای یک یا دو طبقه تشویقی و ایجاد کاربری انتفاعی در طبقه همکف به منظور حمایت از کسب و کارهای خانگی با تامین شرایطی از جمله این مشوق‌ها است که می‌تواند جذابیت سرمایه‌گذاری در بافت‌ها را بالا ببرد.

به دنبال تصویب قانون جهش تولید و تامین مسکن، وزارت راه و شهرسازی پرداخت تسهیلات نوسازی و بهسازی تا سقف ۴۵۰ میلیون تومان در کلانشهرها و مراکز استانها و تا سقف ۶۰۰ میلیون تومان در شهرهای دارای حرم مطهر را در دستور کار قرار داد. مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان از تسهیلات ۴۵۰ میلیون تومانی بافت فرسوده با نرخ سود صفر درصد پرداخت می‌شود. افراد ساکن در محدوده‌های بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری می‌توانند از تمامی تسهیلات، حمایت‌ها و تخفیف‌های نهضت ملی بدون رعایت شرایط چهارگانه نهضت ملی استفاده کنند.

در این خصوص خلیل محبت‌خواه ـ مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران – از شهرداران خواست تا با بسته چهارگانه تشویقی دولت در بازآفرینی بافت‌های فرسوده همراهی کنند. به گفته او تخفیف ۱۰۰ درصدی شهرداری‌ها و صدور یک ماهه پروانه در این بسته تشویقی دیده شده اما پایان‌کار و دیگر خدمات هم باید خارج از نوبت انجام شود.  

پیشنهاد میکنیم بخوانید:  انعقاد ۲۹۵ میلیارد تومان قرارداد ساخت داخل قطعاتنیروگاهی

دولت سیزدهم نوسازی و بهسازی سالیانه ۱۵۰ هزار واحد مسکونی واقع در مناطق هدف بازآفرینی شهری را در دستور کار قرار داده و اعلام کرده می‌خواهد نسبت به قبل کار ۱۰ برابری انجام دهد. با این حال بررسی‌ها نشان می‌دهد نوسازی مناطق هدف بازآفرینی شهری شامل بافت‌های فرسوده، حاشیه‌ای و سکونتگاه‌های غیررسمی دست کم با پنج چالش شامل عدم همکاری برخی بانک‌ها در پرداخت تسهیلات، طولانی بودن مدت زمان صدور پروانه، تجمیع پلاک‌ها، افزایش قیمت نهاده‌های ساختمانی و پایین بودن تمایل به سرمایه‌گذاری در این مناطق مواجه است.

انتهای پیام

الماس تراشکاری

Check Also

بازنگری در رای دیوان عدالت اداری برای بلیت پرواز‌های داخلی در دستور کار قرار گیرد-تایمز

حرمت الله رفیعی رئیس انجمن دفاتر مسافرتی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران با …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *