فیلترهای سرامیکی ریخته گری

بهترین خوراکی ها برای سلامت مو

برخی از بهترین خوراکی ها برای سلامت مو، غذاهایی مانند تخم مرغ، سبزیجات برگ دار و ماهی‌های چرب  هستند که ارزش غذایی بالایی دارند. کمبود مواد مغذی می‌تواند بر سلامت مو تاثیر منفی داشته باشد.

تاثیر کمبود مواد مغذی بر رشد موها چیست؟ بسیاری از مردم به خصوص با بالا رفتن سن، خواهان موهای قوی و سالم هستند. با این حال، سلامت و سرعت رشد موها به عوامل زیادی از جمله سن، ژنتیک، سلامت کلی، رژیم غذایی، داروهای مصرفی و عوامل محیطی بستگی دارد. اگرچه نمی‌توان برخی از عوامل مانند سن و ژنتیک را تغییر داد، اما یکی از عواملی که کنترل بیشتری روی آن داریم، رژیم غذایی است.

ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در غذا نقش مهمی در چرخه رشد فولیکول‌های مو و گردش سلولی دارند. مصرف رژیم غذایی فاقد مواد مغذی مناسب می‌تواند منجر به ریزش مو شود. مطالعات نشان می‌دهد کمبود ویتامین‌های B12، بیوتین، ریبوفلاوین، آهن، ویتامین D و سایر مواد مغذی با ریزش مو در ارتباط است. پیروی از یک رژیم غذایی متعادل که سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی است، ممکن است به رشد مو کمک کند؛ به خصوص اگر ریزش موی شما ناشی از کمبود ریزمغذی‌ها باشد. البته در این صورت از قرص تقویت کننده مو نیز می‌توانید استفاده کنید.

اگرچه تحقیقات بیشتری برای درک ارتباط بین ریزش مو و کمبود ریزمغذی‌ها مورد نیاز است، بهتر است که از مصرف کافی این ۱۳ ماده غذایی که در ادامه به شما معرفی می‌کنیم، اطمینان داشته باشید.

آنچه در این مقاله می خوانیم

تخم مرغ، بهترین خوراکی برای مو

تخم مرغ منبع غنی از پروتئین و بیوتین است. این دو ماده مغذی، برای رشد موها ضروری هستند. خوردن پروتئین کافی برای رشد مو مهم است، زیرا فولیکول‌های مو بیشتر از پروتئین ساخته شده‌اند. بیوتین برای تولید پروتئین مو (کراتین) ضروری است. به همین دلیل است که بیوتین در بسیاری از مکمل‌های مو به کار رفته است و مردم از قرص بیوتین استفاده می‌کنند.

پیشنهاد میکنیم بخوانید:  شهرخبر - رژیم غذایی گیاهی به حفظ سلامت قلب کمک میکند

تحقیقات همچنین نشان داده است که بیوتین می‌تواند به بهبود رشد مو در افراد مبتلا به کمبود بیوتین کمک کند. تخم مرغ همچنین منبع خوبی از زینک، سلنیوم و سایر مواد مغذی برای سلامت مو است؛ که آن را به یکی از بهترین خوراکی ها برای سلامت مو تبدیل می‌کند.

توت‌ها

توت‌ها سرشار از ترکیبات و ویتامین‌های مفید هستند که به سلامت مو کمک می‌کنند. یکی از این ویتامین‌ها ویتامین C است که سرشار از خواص آنتی اکسیدانی است. آنتی اکسیدان‌ها می‌توانند از آسیب دیدن فولیکول‌ مو توسط رادیکال‌های آزاد جلوگیری کنند. به عنوان مثال، یک فنجان توت فرنگی (۱۴۴ گرم) دارای ۸۵ میلی گرم ویتامین C یا ۱۱۳% نیاز روزانه به این ویتامین است.

همچنین ویتامین C برای تولید کلاژن نیز به کار می‌رود. کلاژن پروتئینی است که به تقویت مو کمک می‌کند و از خشکی و شکنندگی مو جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، ویتامین C در جذب آهن رژیم غذایی به بدن کمک می‌کند. کمبود آهن و کم خونی ناشی از آن، می‌تواند به ریزش مو منجر شود.


توت ها

اسفناج، بهترین خوراکی تقویت مو

اسفناج یک سبزی سالم و مفید، سرشار از مواد مغذی مهم مانند فولات، آهن، ویتامین A و ویتامین C است که همگی برای رشد و سلامت مو ضروری هستند. مطالعات نشان می‌دهد ویتامین A برای رشد مو مهم است. البته مصرف بیش از اندازه آن، ممکن است به ریزش مو منجر شود. یک فنجان (۳۰ گرم) اسفناج، حدودا ۲۰% از نیاز روزانه به ویتامین A را تامین می‌کند. اسفناج همچنین یک منبع گیاهی عالی از آهن است. آهن به گلبول‌های قرمز خون کمک می‌کند تا اکسیژن را به تمامی قسمت‌های بدن برساند تا سوخت و ساز بدن را تامین کند.

ماهی، از بهترین خوراکی ها برای سلامت مو

ماهی‌های چرب مثل سالمون دارای مواد مغذی هستند که برای رشد مو مفید است. این ماهی‌ها غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند. مصرف اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ به کاهش ریزش مو و افزایش تراکم موها کمک می‌کند. همچنین این ماهی‌ها منبع خوبی از پروتئین، ویتامین D، سلنیوم و ویتامین‌های گروه B است که در حفظ سلامت مو ضروری هستند. کمبود ویتامین D نیز با ریزش مو در ارتباط است. اگر کمبود این ویتامین را دارید، از قرص ویتامین دی استفاده کنید.

پیشنهاد میکنیم بخوانید:  رژیم غذایی گیاهی در کاهش درد روماتیسم موثر است

آووکادو

آووکادو، مغذی و منبعی از چربی‌های سالم است. همچنین منبع عالی ویتامین E است. ویتامین E از رشد مو حمایت می‌کند. یک آووکادوی متوسط حدود ۲۸% نیاز روزانه شما به ویتامین E را تامین می‌کند. ویتامین E مانند ویتامین C یک آنتی اکسیدان است که از آسیب ناشی از استرس اکسیداتیو جلوگیری می‌کند. ویتامین E همچنین از آسیب پوست، مانند پوست کف سر در برابر آسیب استرس اکسیداتیو جلوگیری می‌کند. آسیب پوست سر می‌تواند به تخریب فولیکول‌های مو و ریزش مو منجر شود. اگر کمبود ویتامین ای دارید، خرید قرص ویتامین E را فراموش نکنید.


آووکادو

مغزها

مغزها، خوشمزه و حاوی انواع مواد مغذی هستند که برای رشد مو ضروری است. به طور مثال، ۲۸ گرم بادام درختی، ۴۸% از نیاز روزانه شما به ویتامین E را تامین می‌کند. علاوه بر این، مغزیجات طیف گسترده‌ای از ویتامین‌های گروه B، زینک و اسیدهای چرب ضروری را تامین می‌کنند. کمبود هر یک از این ریزمغذی‌ها می‌تواند باعث ریزش مو شود. مصرف مغزها علاوه بر رشد مو، با فواید سلامتی دیگری از جمله کاهش التهاب و ریسک بیماری‌های قلبی در ارتباط است.

دانه‌ها

دانه‌ها سرشار از مواد مغذی و کالری پایینی هستند. بسیاری از این مواد مغذی مانند زینک، سلنیوم و ویتامین E با حفظ سلامت مو درگیراند. علاوه بر این، بسیاری از دانه‌ها مانند دانه چیا و تخم کتان اسیدهای چرب امگا ۳ را نیز تامین می‌کنند. دو قاشق غذاخوری تخم کتان آسیاب شده، به میزان ۴٫۷ گرم اسیدهای چرب امگا ۳ را تامین می‌کند. این مقدار اسید چرب امگا ۳ بیشتر از امگا ۳ موجود در نصف فیله ماهی سالمون است. اگر از ماهی‌ها به اندازه کافی استفاده نمی‌کنید، بهتر است برای خرید قرص امگا ۳ از داروخانه اقدام کنید.

لوبیا

لوبیا یک منبع عالی از پروتئین گیاهی است. همچنین لوبیا، منبع خوبی از زینک است که برای چرخه رشد و ترمیم مو ضروری است. علاوه بر زینک، لوبیاها حاوی آهن، بیوتین و فولات هستند که به حفظ سلامت مو کمک می‌کنند. لوبیاها متنوع و در دسترس هستند و افزودن آن‌ها به رژیم غذایی کار آسانی است.

پیشنهاد میکنیم بخوانید:  شهرخبر - غنی سازی محصولات غذایی بسته بندی با این کار

سویا، یکی از مواد غذایی برای سلامت مو

مطالعات نشان داده است که ترکیبات موجود در سویا می‌تواند به رشد مو کمک کند. یکی از این ترکیبات اسپرمیدین است که به وفور در سویا یافت می‌شود. بر اساس نتایج یک مطالعه، اسپرمیدین فاز رشد فعال مو (آناژن) را طولانی‌تر می‌کند. هر چه فولیکول مو مدت بیشتری در فاز آناژن بماند، رشد بیشتری خواهد داشت.


سویا

گوشت

گوشت، جزء اصلی رژیم غذایی بسیاری از افراد است و می‌تواند به رشد مو نیز کمک کند. پروتئین موجود در گوشت در ترمیم و تقویت فولیکول‌های مو موثر است. گوشت قرمز سرشار از نوعی از آهن است که به راحتی جذب می‌شود. آهن به گلبول‌های قرمز خون کمک می‌کند تا اکسیژن را به تمام قسمت‌های بدن از جمله فولیکول‌های مو برسانند. خوب است بدانید که کمبود پروتئین و آهن در بدن می‌تواند به ریزش مو منجر شود.

سخن پایانی در مورد بهترین خوراکی ها برای سلامت مو

غذاهایی که می‌خورید، بر سلامت و زیبایی موهای شما تاثیرگذارند. کمبود مواد مغذی مناسب از جمله ویتامین A، C، E، D، زینک، ویتامین‌های گروه B، آهن، بیوتین، پروتئین و اسیدهای چرب ضروری ممکن است سرعت رشد موها را کند کند و یا حتی باعث ریزش مو شود. خوشبختانه جبران کمبود هر یک از این مواد مغذی می‌تواند به درمان ریزش مو و افزایش رشد مو کمک کند.

در این مقاله از مجله داروخانه آنلاین مثبت سبز، با معرفی بهترین خوراکی ها برای سلامت مو با ما همراه بودید. اگر احساس می‌کنید که رژیم غذایی سالمی ندارید و یا گنجاندن این خوراکی‌ها در رژیم غذایی دشوار به نظر می‌رسد، خرید قرص ضد ریزش و تقویت مو را به شما پیشنهاد می‌کنیم. با مصرف مکمل‌های تقویت مو از دریافت کافی ریزمغذی‌ها اطمینان حاصل می‌کنید.

دانه چیا برای تیروئید

حتما ببینید

دانه چیا دنیایی از سلامتی در دانه‌ای کوچک

دانه چیا: راهنمای کامل برای خرید، مصرف و فواید سلامتی

دانه چیا: دنیایی از سلامتی در دانه‌ای کوچک دانه چیا، دانه‌ای مغذی و سرشار از …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا میتوان کینوا را خام مصرف کرد