فیلترهای سرامیکی ریخته گری

«تسنیم»، تنها رسانه مدعی و پیگیر تخلف در پرونده چای از بهمن ۱۴۰۱

خبری در فضای مجازی منتشر شد مبنی بر اینکه خبرگزاری تایمز برای شرکت متخلف در حوزه چای رپرتاژ منتشر کرده است، اما واقعیتی که برخی رسانه‌های معلوم‌الحال در این قضیه قلب کردند و صددرصد عکس موضوع را وانمود کردند، چیست؟

میانه زمستان سال گذشته در محافل کارشناسی حوزه تجارت خارجی، خبری غیررسمی در خصوص وقوع سودجویی و تخلفات ارزی مرتبط با واردات چای مطرح شد که خبرگزاری تایمز با پیگیری موضوع اولین خبر از این پرونده را در تاریخ ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ با عنوان «ثبت سفارش واردکنندگان چای به‌جز یک شرکت خاص متوقف شد»، منتشر کرد.

مدتی بعد از انتشار خبر تایمز و در اوایل سال جاری با پیگیری بخش خصوصی موضوع انحصار در واردات چای از سوی چند رسانه دیگر نیز مطرح شد.

با توجه به حجم نامتعارف ارز تخصیص داده‌شده و حساسیت احتمالی موضوع، خبرگزاری تایمز با توجه به ورود کارشناسی به مسائل حوزه ارزی و تجارت خارجی به‌صورت جزئی‌تر به پرونده واردات چای، تخصیص ارز، صدور مجوزهای مرتبط با این موضوع ورود کرد و به‌عنوان اولین خبرگزاری از معدود رسانه‌هایی که پیگیر این پرونده بودند، از فروردین تا شهریور ماه ۱۴۰۲ بیش از ده خبر و گزارش از این پرونده فساد منتشر کرد که مستندات آن در سایت خبرگزاری قابل رؤیت است.

پیشنهاد میکنیم بخوانید:  ضرر یک میلیارد دلاری نیجریه از دزدی نفت

به‌عنوان نمونه می‌توان به خبری با عنوان «جزئیات مهم از پرونده فساد در واردات چای» در تاریخ ۲۱ فروردین امسال، یا گزارش ۲۴ فروردین تایمز با عنوان «تخصیص ارز واردات چای به یک شرکت خاص و پاسکاری دستگاه‌ها برای تعیین مقصر» و یا گزارش ۶ تیر ۱۴۰۲ تایمز با عنوان «پیچیده‌تر شدن پرونده رانت چای» اشاره کرد.

گزارش ۲۷ فروردین با عنوان «عامل رانت در واردات چای چه بود؟ » یا خبری در تاریخ ۱۸ تیر ۱۴۰۲ با عنوان « ادامه بحران در بازار چای» نمونه های دیگری از این گزارش های انتقادی از پرونده تخلفات این شرکت بوده است. 

گزارش‌های انتقادی تایمز از شرکت متخلف به‌گونه‌ای ادامه داشت که می‌توان مدعی شد خبرگزاری تایمز تنها رسانه‌ای بوده که به‌صورت مستمر و کارشناسی ابهامات این پرونده واردات چای را رصد، پیگیری و مطالبه کرده است.

درپی پیگیری‌های متعدد به‌عنوان تنها رسانه کشور در این موضوع و انتشار گزارش‌های متعدد علیه این شرکت، مسئولان شرکت مزبور هم خواستار پاسخگویی دراین‌باره شده بودند که کار حرفه‌ای ایجاب می‌کرد نکات شرکت موردبحث نیز در پاسخ به سؤالات انتقادی تایمز شنیده شود.

پیشنهاد میکنیم بخوانید:  اندونزی غافلگیر شد

بر این اساس در گفتگویی با مدیرعامل شرکت که اوایل مهر ماه و پس از انتشار چندین مطلب انتقادی از این شرکت انجام شد ضمن طرح همه انتقادها و اتهام‌ها پاسخ وی را هم منتشر کردیم.

البته این گفتگو پایان ماجرا نبود و رویه انتقادی تایمز از این شرکت با انتشار چندین مطلب انتقادی دیگر از شرکت مزبور در ماه‌های مهر و آبان هم ادامه پیدا کرد، به‌عنوان نمونه می‌توان به انتشار دو نامه انتقادی فعالان صنعت چای، یکی در تاریخ ۱۴ آبان ۱۴۰۲ به رئیس قوه قضائیه و دیگری در تاریخ ۲۴ آبان ۱۴۰۲ به رؤسای سه قوه برای تعیین تکلیف هرچه سریعتر پرونده تخلفات شرکت موردنظر اشاره کرد که احتمالاً غیر از تایمز رسانه دیگری به این موضوع ورود نداشته است.

بر این اساس طرح ادعای رپرتاژ تایمز برای این شرکت از سوی برخی رسانه‌های معلوم‌الحال هیچ پایه و اساسی ندارد و احتمالاً طرح چنین ادعای مضحکی از طرف یک جریان مفسد و ذی‌نفوذ دیگری باشد که می‌خواهد مثلاً با بی‌اعتبارسازی تایمز مانع ادامه پیگیری‌ها در این پرونده یا پرونده‌های فساد دیگر توسط خبرگزاری تایمز شود.

پیشنهاد میکنیم بخوانید:  فعالیت تجاری بزرگ‌ترین اقتصاد دنیا نزولی شد

انتهای پیام/+

دانه چیا برای تیروئید

Check Also

قیمت حامل‌های انرژی سال آینده تغییر نمی‌کند

قیمت حامل‌های انرژی سال آینده تغییر نمی‌کند

هوشنگ فلاحتیان معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت با اشاره به اینکه بودجه سال ۱۴۰۳ از سوی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *