پوریا علیمردانی در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تایمز با تشریح جزئیات عرضه موتورسیکلتهای برقی در تهران اظهار کرد: شهرداری تهران قصد دارد طرح برقیسازی ناوگان حملونقل عمومی و موتورسیکلتهای کار را به اجرا درآورد و در این راستا طرح جایگزینی موتورسیکلتهای کار بنزینی با موتورهای برقی توسط سازمان مدیریت حملونقل بار و پایانههای مسافری شهر تهران بهزودی کلید خواهد خورد.
وی ادامه داد: حدود ۴ میلیون موتورسیکلت در تهران تردد میکند که بر اساس گزارشهای موجود تقریباً ۲۱ درصد آلایندگی گازی و ۱۰ درصد آلودگی ناشی از ذرات معلق هوای شهر تهران توسط موتورسیکلتهای بنزینی ایجاد میشود.
تولید ذرات معلق هر ۱۰ موتورسیکلت کاربراتوری در هر کیلومتر بهاندازه یک اتوبوس دیزلی
مدیرعامل سازمان مدیریت حملونقل بار و پایانههای مسافری شهر تهران تصریح کرد: بخش قابل توجهی از موتورهای موجود در سطح شهر از نوع کاربراتوری و فرسوده هستند و هر ۱۰ موتورسیکلت کاربراتوری در هر کیلومتر به اندازه یک اتوبوس دیزلی قدیمی، ذرات معلق تولید میکند.
وی افزود: ازاینرو در سالهای اخیر قوانینی وضع شده است که بر اساس آن، نهتنها تولیدکنندگان موتورسیکلت موظف شدهاند بخشی از تولید خود را به موتورهای برقی اختصاص دهند بلکه فعالان حوزه حملونقل بار و کالا یا بهعبارتی شرکتهای پیک موتوری نیز باید از موتورهای برقی در ناوگان خود استفاده کنند.
علیمردانی گفت: موتورهای برقی مزایای متعددی دارند که مهمترین آن، کاهش آلودگی هوا، کاهش آلودگی صوتی، کاهش هزینه تعمیر و نگهداری، شتاب اولیه بالا و راحتی استفاده از آن است اما بهدلیل قیمت نسبتاً بالا و هزینه باتری، این نوع موتورها در سالهای گذشته با استقبال چندانی مواجه نشد.
بهگفته وی، در این راستا شهرداری تهران در نظر دارد برای تسهیل کردن شرایط خرید و رفع موانع استقبال از موتورهای برقی، طرح جایگزینی موتورهای بنزینی با موتورهای برقی را با ارائه تسهیلات بلندمدت و حذف هزینه باتری از طریق شبکه سوآپ باتری اجرا کند.
۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان، رقم پیشپرداخت برای ثبتنام متقاضیان/ ارائه وام ۷۰ تا ۱۰۰ میلیونی
وی با ابراز اینکهبهزودی زمان ثبتنام برای دریافت موتورسیکلتهای برقی، اعلام میشود،ادامه داد: متقاضیان خرید این نوع موتورهای برقی که طراحی ویژهای برای حمل بار و مسافردارد، میتوانند با اسقاط موتورسیکلت فرسوده خود که حدود ۱۰ میلیون تومان ارزش دارد و بهعنوان پیشپرداخت برای متقاضی لحاظ میشود، نسبت به ثبتنام اقدام کنند. افرادی که فاقد موتورسیکلت هستند نیز میتوانندمبلغ ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان را بهعنوان پیشپرداخت، بپردازند.
مدیرعامل سازمان مدیریت حملونقل بار و پایانههای مسافری شهر تهران تصریح کرد: ارزش این موتورسیکلتها حدود ۸۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان است که برای آنها ۷۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان وام با بازپرداخت ۵ساله و با سود ۴ تا ۱۰ درصد به متقاضیان ارائه میشود که نیازی به ضامن ندارد و سند بهعنوان ضمانت در رهن بانک باقی میماند؛ البتهدر حال مذاکراتی هستیم تا وام موتورها بهصورت قرضالحسنه ارائه شود.
وی درباره باتری موتورهای برقی نیز اظهار کرد: باتری موتورهای برقی بهصورت سوآپ یعنی باتریهای قابل تعویض است بنابراین متقاضیان هزینهای برای باتری نمیپردازند و بعد از عمر مفید آنها، میتوانند با مراجعه به شرکت ارائهدهنده باتری، نسبت به تعویض آن اقدام کنند.
شارژشدن موتورهای برقی طی ۴ تا ۷ ساعت/ عمر مفید ۵ تا ۱۰ ساله باتری
علیمردانی با بیان اینکه ۵۰ ایستگاه شارژ در نقاط مختلف شهر راهاندازی شده است و شهرداری بهدنبال افزایش تعداد ایستگاههای شارژ است، خاطرنشان کرد: شارژ موتورسیکلتهای برقی بین ۴ تا ۷ ساعت بهطول میانجامدو قابلیت ۸۰ تا ۱۱۰ کیلومتر پیمایش دارد. باتری این موتورها لیتیومی و عمر مفید آنها ۵ تا ۱۰ سال است.
بهگفته وی، ازآنجایی که این موتورها برای حمل بار و مسافر طراحی شدهاند، امکان تحمل ۱۰۰ تا ۲۰۰ کیلوگرم وزن و پیمایش در شیب ۳۰ درجه را دارند.
وی با اعلام اینکه ثبتنام موتورهای برقی پیش از نوروز ۱۴۰۳ آغاز خواهد شد، افزود: طی چند ماه آینده حدود ۲۰ هزار موتور عرضه میشود که تا پایان سال آینده آن را به ۱۷۰ هزار دستگاه افزایش خواهیم داد.
برقیشدن نیمی از موتورسیکلتهای شهر تهران تا ۲ سال آینده
مدیرعامل سازمان مدیریت حملونقل بار و پایانههای مسافری شهر تهران در ادامه گفت: بر اساس مصوبه شورایعالی ترافیک باید طی ۲ سال آینده، نیمی از موتورسیکلتهای موجود در شهر تهران برقی شوند.
وی همچنین اظهار کرد: در سال آینده، بعد از اینکه موتورسیکلتهای برقی بهتعداد کافی برای ارائه خدمات در اختیار مردم قرار گرفت، شهرداری در راستای کاهش آلودگی هوا، محدودیتهایی در محدوده طرح ترافیک و بازار تهران اعمال خواهد کرد.
علیمردانی در ادامه گفت: موتورها بهصورت آماده وارد کشور خواهد شد اما در فازهای بعدی انتقال تکنولوژی آنها نیز صورت میگیرد؛ البته در زمان حاضر برخی شرکتهای دانشبنیان وارد این تکنولوژی شدهاند و با همکاری آنها تولید در داخل کشور نیز انجام خواهد شد.
انتهای پیام/+