فیلترهای سرامیکی ریخته گری

توصیه‌های فنی برای مقابله با آفات کلزا و گندم در گلستان

ایسنا/گلستان معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان گلستان، توصیه‌های فنی برای مقابله با آفات کلزا و گندم در سطح استان را تشریح کرد.

محمدرضا عباسی در گفتگو با ایسنا اظهار کرد: کشت کلزا در استان گلستان به اتمام رسیده و ۱۰۰ درصد کشت این محصول در استان محقق شده اما برای کشت محصول گندم، تا آخر این ماه فرصت است و کشاورزان جا مانده می‌توانند برای کشت آن اقدام کنند، تاکنون ۹۵ درصد از کشت گندم در گلستان اتفاق افتاده است.

وی با بیان اینکه دو آفت مهم محصول کلزا و گندم را تهدید می‌کند، افزود: آفتی که به محصول کلزا خسارت می‌زند و در برخی اوقات موجب شخم زدن مزرعه و کشت مجدد می‌شود کک کلزا است، این آفت در مرحله دو برگی گیاه را گرفتار می‌کند متأسفانه در این مرحله گیاه بسیار ضعیف است و در صورت گرفتار شدن به این آفت از بین می‌رود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان گلستان اضافه کرد: ضدعفونی کردن و بذرمال کردن بذر کلزا می‌تواند حشرات ناشی از این آفت را کنترل کند، همچنین به کشاورزان توصیه می‌کنم بلافاصله پس از کشت بازدیدهای مکرر از مزرعه داشته باشند و در صورت مشاهده آفت، با مشورت کارشناسان پهنه و کلینیک‌های گیاهپزشکی در اولین فرصت اقدام به سمپاشی مزرعه خود کنند.

پیشنهاد میکنیم بخوانید:  اوجی:‌ میعانات گازی ذخیره‌شده روی آب به صفر رسید

عباسی به آفت محصول گندم اشاره کرد و توضیح داد: مهم‌ترین آفتی که محصول گندم را تهدید می‌کند سوسک سیاه است که در مرحله دو سه برگی به مزرعه گندم آسیب می‌زند و موجب کاهش تراکم و کاهش عملکرد شدید در تولید محصول می‌شوند.

وی به کشاورزان توصیه کرد برای پیشگیری از شیوع آفت سوسک سیاه در مزارع گندم، با استفاده از سموم قارچی بذور خود را ضدعفونی کنند و گفت: همچنین کشاورزان بازدیدهای مداوم و مکرر از مزرعه را در دستور کار خود قرار دهند تا در صورت مشاهده آفت، سریعاً اقدام مقابله‌ای را در دستور کار خود قرار دهند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان گلستان با بیان اینکه استفاده از بذرهای نامشخص و بدون نشانه‌گذاری مناسب کشت نیست، ابراز داشت: در صورتی که کشاورزان از این نوع بذرها استفاده کنند عملکرد محصول آن‌ها ۳۰ الی ۴۰ درصد کاهش می‌یابد.

انتهای پیام

الماس تراشکاری

Check Also

مردم از مصارف غیرضروری آب بپرهیزند-تایمز

۱۶:۲۹ – ۰۵ مرداد ۱۴۰۳ شرکت آب و فاضلاب کشور با صدور اطلاعیه‌ای تداوم تامین …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *