فیلترهای سرامیکی ریخته گری

رابطه ورزش و ناهنجاری رشد استخوانی در دوران نوجوانی!

نوجوانی دورانی است که همراه با رشد ناگهانی در قد و ابعاد بدن ممکن است باعث ناهنجاری‌های متعددی در سیستم اسکلتی ماهیچه‌ای شود و شناخت دقیق و به موقع این ناهنجاری‌ها می‌تواند علاوه بر کمک به کاهش درد و آزار نوجوان مبتلا از عواقب احتمالی جلوگیری کند.

به گزارش ایسنا، آپوفیزها، همان‌طور که از اسم‌شان پیدا است، رشد استخوان نه در جهت طولی بلکه به سمت بیرون و عمود بر تنه استخوان هستند و برخالف اپی فیز که واسطه اتصال استخوان‌ها در مفاصل به شمار می‌روند. این برجستگی‌های استخوانی محل اتصال لیگامان‌ها و تاندون‌های عضلات هستند که گاه به دلیل فشار بیش از حد دچار کشیدگی و تورم شده و بسیار دردناک می‌شوند.

در نوجوانان و در بازه‌های زمانی جهش ناگهانی رشد، استخوان‌های دراز معمولا بیش از عضلات و وتاندون‌ها قد می‌کشند و همین باعث کشش شدید روی نقاط اتصال تاندون‌ها روی استخوان‌هایی می‌شود که هنوز چندان قوام محکمی ندارند و به سمت بیرون برآمده و دردناک می‌شوند.

طبق یک قاعده کلی، اغلب این مشکلات به دلیل فعالیت بیش از حد و انعطاف نداشتن بدن به علت رشد ناگهانی است و مبتلایان باید تا بهبودی کامل از انجام حرکات سنگین ورزشی به ویژه دوهای سرعتی، پرش، پرتاب، شوت و… خودداری کنند.

پیشنهاد میکنیم بخوانید:  شهرخبر - تیم ملی مربی دارد؛ چرا من باید درباره اش حرف بزنم؟/ما شرایط را بهتر درک می کنیم؛ مردم و کارشناسان حرف بزنند!

بر اساس این مطلب که از سوی فدراسیون پزشکی ورزشی تهیه شده و در اختیار ایسنا قرار گرفته است، جهت اجتناب از کاهش آمادگی بدنی نیز بهتر است از ورزش‌هایی مثل پیاده‌روی، آب درمانی و تمرینات کششی بهره برد و امروزه با توسعه کلینیک‌های پزشکی ورزشی می توان از خدماتی چون حرکات اصلاحی، فیزیوتراپی با مدالیته‌های مناسبی چون فونوفورزیس و نیز ماساژ عضو مبتلا را می‌توان با استفاده از یخ و داروهای ضد التهاب تسکین داد و استفاده از ارتوزهای مناسب بسیار کمک کننده است.

در کشورهایی که ورزش‌هایی مثل بیس‌بال و تنیس طرفدار زیادی دارد این عارضه به وفور دیده می‌شود و در کشور ما این عارضه بیش‌تر در میان ژیمناست‌ها شایع است و عمده دلیل آن تکنیک‌های غلط و ورزش بیش از حد است.

نوجوان مبتلا معمولا با درد در ناحیه داخلی آرنج به پزشک مراجعه می‌کند که در لمس و حرکات چرخشی دردناک است و این بیماری را باید از مشکلاتی نظیر اسئوکندریت، اپیکوندیلیت داخلی، دررفتگی‌ها، کشیدگی رباط اولنار و شکستگی‌ها افتراق داد و گاهی نیز علی‌رغم تمامی این اقدامات باز هم معضل برطرف نمی‌شود و در این موارد باید به اقداماتی چون گچ گرفتن و حتی جراحی فکر کرد.

پیشنهاد میکنیم بخوانید:  شهرخبر - دستور پرداخت تسهیلات به استقلال صادر شد

به منظور اطلاع کامل از مسائل مرتبط با آپوفیزها و محدودیت‌های ورزشی ناشی از این ناهنجاری‌ها، اینجا کلیک کنید

انتهای پیام

الماس تراشکاری

Check Also

عبور کاروان ایران در مراسم افتتاحیه المپیک زیر بارش شدید باران در رودخانه سن+ فیلم-تایمز

۲۳:۰۳ – ۰۵ مرداد ۱۴۰۳ مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس از ساعت ۱۹:۳۰ امروز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *