فیلترهای سرامیکی ریخته گری

رژیم سیب چیست و چگونه اجرا می‌شود؟ + برنامه رژیم رایگان

از گذشته تاکنون، سیب همواره یکی از بهترین میوه‌ها برای حفظ سلامت بدن معرفی شده‌است. برخی از پزشکان بر این باورند که خوردن روزانه یک عدد سیب می‌تواند تاثیر چشم‌گیری بر ارتقای سطح سلامت بدن داشته‌باشد. در رژیم‌های غذایی معمولا مصرف میوه‌ها به دلیل داشتن قند به دو تا نهایتا سه واحد در روز محدود می‌شود. اما بسیاری از متخصصان تغذیه و رژیم‌درمانی مصرف یک واحد سیب را مجاز دانسته و برای کاهش وزن مصرف این میوه را بیشتر از سایر میوه‌ها توصیه می‌کنند. به دلیل محبوبیت و ارزش غذایی بالای سیب، رژیمی به نام رژیم سیب برای لاغری و کاهش وزن معرفی شده که ادعا می‌کند در مدت زمانی کوتاه کاهش وزن بسیار خوبی را به همراه دارد.

اما پیروی از رژیم‌های تک ماده‌ای مانند رژیم سیب یا رژیم سیب زمینی نیاز به شناخت کاملی از فواید و عوارض آن دارد. از این رو در این مطلب از لنداسپا به بررسی کامل رژیم سیب درختی می‌پردازیم.

رژیم سیب چیست؟

رژیم سیب چیست

سیب ماده‌ای مغذی و سرشار از ویتامین و موادمعدنی است. بررسی‌هایی نشان داده خوردن سیب می‌تواند تا ۲۰ درصد از بروز بیماری‌های قلبی جلوگیری کند. میوه‌ای حاوی فیبر بالا که منجر به کاهش اشتها می‌شود. رژیم سیب یک برنامه ۵ روزه بوده که در بیشتر وعده‌های آن باید سیب مصرف شود. برای روز اول تمامی وعده‌ها را این میوه تشکیل داده اما در ادامه مصرف مقداری سبزیجات، پروتئین، لبنیات و آب‌میوه هم مجاز است. اگرچه این برنامه برای ۵ روز طراحی شده اما می‌توان تا یک ماه هم آن را انجام داد. برای انجام در طولانی‌مدت باید به وضعیت سلامت بدن و سازگاری با رژيم سیب یک ماهه توجه شود.

آیا آبغوره برای لاغری مفید است؟

رژیم سیب درختی چگونه وزن را کاهش می‌دهد؟

کاهش وزن با رژیم سیب درختی

یکی از مهم‌ترین خواص سیب داشتن فیبر فراوان است. ماده‌ای که برای سلامت بدن، سلامت روده، کاهش اشتها و پیش‌گیری از بیماری‌ها مهم است. فیبر موجود در سیب پس از ورود به بدن، جذب مولکول‌های چربی شده و باعث تسریع در فرآیند چربی‌سوزی می‌شود.

پیشنهاد میکنیم بخوانید:  شهرخبر - مهم‌ترین علل زخم معده را بشناسید | این کار معده شمارا نابود می کند

از سوی دیگر منجر به کاهش اشتها شده و به همین دلیل توصیه می‌شود پیش از وعده‌های غذایی، یک سیب میل کنید تا مانع از پرخوری شود. از دیگر دلایل تاثیرگذاری رژیم سیب دو روزه تا پنج روزه، کالری بسیار کم این ماده غذایی است. به طور متوسط سیب حاوی ۷۰ تا ۱۰۰ کالری انرژی بوده که به عنوان غذای کم کالری شناخته می‌شود. این میوه ملین بوده و در رژیم پروتئین که به دلیل مصرف پروتئین بالا احتمال بروز یبوست وجود دارد، فیبر موجود در سیب می‌تواند بر هضم بهتر غذا و پیش‌گیری از یبوست تاثیرگذار باشد. همچنین قند موجود در سیب در دوران کاهش وزن به خوبی می‌تواند میل به شیرینی‌جات را کاهش دهد.

برنامه رژیم ۵ روزه سیب

برنامه رژیم ۵ روزه سیب

در روز ابتدایی رژیم سیب تنها مجاز به مصرف سیب و مایعات هستید. در ادامه می‌توانید مواد غذایی دیگری را هم میل کنید. اما مقدار کالری مصرف باید در محدود ۱۲۰۰ کالری باشد.

روز اول

  • صبحانه: دو عدد سیب
  • ناهار: یک عدد سیب
  • شام: سه عدد سیب

روز دوم

  • صبحانه: یک عدد سیب و یک لیوان شیر بدون چربی (در صورت حساسیت به لاکتوز شیر می‌توانید از شیر گیاهی مانند شیر سویا استفاده کنید)
  • ناهار: یک عدد سیب به همراه سالاد سبزیجات حاوی دو عدد هویج، برگ نعناع، نصف چغندر، روغن زیتون، نمک و فلفل
  • شام: دو عدد سیب

روز سوم

  • صبحانه: یک عدد سیب، یک برش نان چند غله، یک تا دو عدد تخم‌مرغ آب‌پز یا نیمرو
  • ناهار:  یک عدد سیب، سالاد شیرازی
  • میان‌وعده: یک فنجان ماست کم‌چرب
  • شام: یک عدد سیب به همراه سوپ عدس و یا یک عدد سیب به همراه بیکن بوقلمون، هویج و سالاد بروکلی

روز چهارم

  • صبحانه: یک عدد سیب، اسموتی سبزیجات
  • ناهار: یک عدد سیب به همراه سبزیجات گریل و یا یک عدد سیب به همراه سوپ سبزیجات ساده
  • بعد از ناهار: یک پرتقال یا یک فنجان هندوانه
  • میان‌وعده: یک فنجان چای سبز
  • شام: یک عدد سیب به همراه سالاد کاهو یا یک عدد سیب به همراه اسموتی چغندر و کرفس

روز پنجم

  • صبحانه: یک عدد سیب و یک تخم‌مرغ آب‌پز
  • ناهار: یک عدد سیب به همراه سبزیجات گریل و یا یک عدد سیب به همراه سوپ سبزیجات ساده
  • بعد از ناهار: دو عدد بادام درختی و یا یک عدد هلو
  • میان‌وعده: یک فنجان چای سبز به همراه یک عدد بیسکویت جو یا ساقه طلایی
  • شام: یک عدد سیب به همراه ماهی پخته و مارچوبه و یا یک عدد سیب به همراه لوبیا پخته‌شده و فلفل دلمه‌ای
پیشنهاد میکنیم بخوانید:  آمادگی بیمارستان‌های کشور برای پذیرش بیماران در تعطیلات آخرهفته

مواد غذایی که می‌توانید در رژیم سیب مصرف کنید

مواد مجاز در رژیم سیب
  • میوه و سبزیجات: میوه‌های فصل، سبزیجات با برگ سبز و سبزیجات رنگی
  • پروتئین: مرغ بدون پوست، ماهی، تخم‌مرغ، گوشت بدون چربی بوقلمون، گوشت گاو، توفو، قارچ، سویا
  • لبنیات: شیر کم‌چرب، ماست کم‌چرب، پنیر (به مقدار محدود)
  • ادویه و گیاهان طعم‌دهنده: گشنیز، نعناع، رزماری، آویشن، شوید، رازیانه، برگ گل رز، زنجبیل، پودر سیر، پودر پیاز، پودر گشنیز، زیره، زردچوبه، پودر چیلی، ادویه ماسالا، شنبلیله، دانه خردل.
  • نان و بیسکوییت: نان جو، نان چندغله، نان چاودار، نان سبوس‌دار، انواع بیسکوییت سبوس‌دار، بیسکوییت جو
  • چربی‌ها و روغن‌ها: روغن زیتون، روغن کنجد (تمامی روغن‌ها در مقدار محدود)، مغزیجات
  • نوشیدنی: آب‌میوه‌ی تازه، آب نارگیل تازه، دوغ، آب سبزیجات، اسموتی

لیست غذاهای ممنوعه در رژیم سیب

  • چربی و روغن‌ها: چربی حیوانی، کره، روغن نارگیل، سس مایونز
  • نوشیدنی: آب‌میوه‌های صنعتی، آب نارگیل صنعتی، نوشیدنی‌های گازدار، نوشیدنی‌های الکلی
  • پروتئین: مرغ با پوست، گوشت‌های فرآوری شده، گوشت‌های پرچرب
  • لبنیات: پنیر خامه‌ای، شیر پرچرب، ماست پرچرب، خامه

رژیم سیب و بوقلمون

رژیم سیب و بوقلمون

گوشت بدون چربی بوقلمون یکی از پروتئین‌های توصیه شده در دوران رژیم سیب دو روزه تا پنج روزه است. می‌توانید از دستور زیر برای طبخ یک وعده غذایی لذیذ و سالم با بوقلمون استفاده کنید:

مواد لازم:

  • ۱ نان ترتیلا
  • یک-دوم فنجان گوشت بوقلمون بدون چربی
  • پودر زنجبیل
  • سیر خردشده
  • یک-چهارم پیاز خردشده
  • یک-دوم گوجه فرنگی خرد شده
  • برگ کاهو خردشده
  • یک-چهارم سیب خردشده
  • یک-دوم قاشق چای‌خوری ادویه گرام‌ماسالا
  • پودر فلفل قرمز
  • یک مشت برگ نعناع
  • آب‌لیمو
  • ۲ قاشق غذاخوری روغن زیتون
  • نمک

روش پخت:

ماهیتابه‌ای بر روی حرارت قرار دهید. آن را به کمی روغن آغشته کرده و سیر را اضافه کنید و تا زمانی که کمی تغییر رنگ دهد، تفت دهید. گوشت بوقلمون، فلفل قرمز، نمک و گرام‌ماسالا را اضافه کنید. اجازه دهید گوشت به خوبی پخته شود.

برای تهیه چاشنی غذا برگ نعناع را جدا کرده و به همراه مقداری آب‌لیمو و کمی نمک درون مخلوط‌کن، مخلوط کنید. نان ترتیلا را درون فر یا بر روی اجاق گاز کمی گرم کنید. مخلوط گوشت بوقلمون را بر روی نان بریزید. پیاز و گوجه خردشده به همراه کاهو را به مواد اضافه کنید. در انتها سس نعناع را به آن اضافه کرده و نان را بپیچید.

پیشنهاد میکنیم بخوانید:  شهرخبر - این گیاه بهترین آنتی بیوتیک طبیعی است

انجام تمرینات ورزشی در دوران رژیم سیب

تمرینات ورزشی در دوران رژیم سیب

یک بخش مهم فرآیند کاهش وزن و لاغری، انجام منظم فعالیت‌های ورزشی است. چراکه به خوبی می‌تواند باعث افزایش سوخت‌وساز بدن و همچنین تقویت عضلات شود. اما در رژیم سیب درختی، در دو روز اول به دلیل محدودیت شدید کالری انجام تمرینات سنگین توصیه نمی‌شود. پیاده‌روی آرام، یوگا و مدیتیشن انتخاب خوبی برای این مدت است. اما در روزهای بعدی می‌توانید روتین ورزشی همیشگی خود و یا دویدن، پیاده‌روی تند، طناب زدن، تمرینات بدنسازی، پیلاتس و شنا را انجام دهید.

مضرات احتمالی رژیم سیب

رژیم سیب درختی از جمله رژیم‌هایی است که تنوع غذایی بهتری نسبت به سایر رژیم‌های تک ماده‌ای دارد. با این حال ممکن است برای بعضی افراد با توجه به موارد زیر، انتخاب مناسبی نباشد:

  • خوردن سیب پیش از هر وعده غذایی می‌تواند برای عده‌ای خسته‌کننده باشد.
  • اگر عادت به مصرف مقدار کالری زیادی در طول روز دارید، ممکن است محدودیت ۱۲۰۰ کالری را به ویژه در روزهای ابتدایی نتوانید تحمل کنید و دچار اختلالات خوردن و پرخوری عصبی شوید.
  • احتمال بروز احساس خواب‌آلودگی، انرژی پایین و ضعف وجود دارد.
  • اگر از مشکلات گوارشی رنج می‌برید، باید در میزان مصرف میوه و سبزیجات دقت داشته‌باشید.

سخن پایانی

رژیم سیب درختی رژیمی بر پایه مصرف سیب در تمامی وعده‌های غذایی است. در روز ابتدایی تنها مجاز به مصرف سیب هستید اما در روزهای بعدی می‌توانید پروتئین، سبزیجات و غلات هم مصرف کنید. اگر به تازگی تصمیم به رعایت رژیم غذایی گرفته‌اید، رژیم سیب دو روزه تا پنج روزه انتخاب خوبی برای تغییر سبک غذایی است. به دلیل زمان کوتاه اجرای این برنامه معمولا با عوارض قابل توجهی همراه نیست. اما برای ادامه رژیم در طولانی‌مدت باید به نحوه پاسخ بدن خود به چنین برنامه‌هایی توجه کنید.

دانه چیا برای تیروئید

Check Also

قیمت و خرید جوراب عمده

قیمت جوراب عمده و بهترین گزینه خرید عمده جوراب زنانه

فهرست1 قیمت جوراب عمده در تهران1.1 عوامل موثر در قیمت جوراب عمده در تهران1.2 قیمت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *