فیلترهای سرامیکی ریخته گری

متغیرهای کلان اقتصادی چه تاثیری بر سوانح حمل‌ونقل جاده‌ای دارند؟

بررسی‌ها حاکی از آن است که اکثر سفرهای برون‌شهری با استفاده از جاده‌ها صورت می‌گیرد و این موضوع تبعات منفی زیادی مانند افزایش تصادفات، خسارت‌ها و تلفات در راه‌ها به همراه داشته است. پژوهشگران در یک مطالعه تاثیر متغیرهای کلان اقتصادی را در سوانح حمل و نقل جاده‌ای بررسی کردند.

به گزارش ایسنا، یکی از علل بالا بودن شدید نرخ سوانح حمل‌ و نقل در ایران، نسبت به دیگر کشورها، سهم کم حمل و نقل ریلی نسبت به کل حمل و نقل کشور است. 

بررسی‌ها نشان می‌دهد که اکثر سفرهای برون‌شهری با استفاده از جاده‌ها صورت می‌گیرد و این موضوع تبعات منفی زیادی مانند افزایش تصادفات، خسارت‌ها و تلفات در راه‌ها به همراه داشته است.

بررسی روند تصادفات جاده‌ای برون‌شهری کشور در سال‌های ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۸ نشان می‌دهد که تعداد تصادفات رانندگی برون‌شهری در بخش حمل‌ونقل جاده‌ای تا سال ۱۳۸۵ افزایش یافته و سپس کاهش یافته و تا سال ۱۳۹۰ روند سینوسی داشته و از سال ۱۳۹۰ تا سال ۱۳۹۵ روند نزولی داشته و از سال ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۸ روند صعودی را طی کرده است. 

پیشنهاد میکنیم بخوانید:  قیمت‌ها در بازار خودرو همچنان صعودی/ افزایش ۳ تا ۳۵ میلیونیطی ۱۰ روز گذشته

به طوری که از ۱۰۱ هزار و ۷۹۲ تصادف در سال ۱۳۹۵ به ۱۵۹ هزار و ۷۳۵ فقره تصادف در سال ۱۳۹۸ رسیده و بیش از یک و نیم برابر افزایش یافته است.

متغیرهای کلان اقتصادی چه تاثیری بر سوانح حمل‌ونقل جاده‌ای دارند؟

در این مطالعه نقش متغیرهای کلان اقتصادی مانند تولید ناخالص داخلی، ضریب جینی، جمعیت کل کشور، طول جاده‌های کشور و ارزش افزوده بخش حمل‌ونقل ریلی در کاهش سوانح جاده‌ای مورد مطالعه قرار گرفت.

بررسی‌های این مطالعه نشان داد که هم در کوتاه‌مدت و هم در بلندمدت با افزایش ارزش ‌افزوده بخش حمل و نقل ریلی، تعداد سوانح حمل‌ونقل جاده‌ای کاهش می‌یابد. 

همچنین با تولید ناخالص داخلی سرانه کشور، تعداد سوانح حمل و نقل جاده‌ای افزایش می‌یابد. 

در این مطالعه مشخص شد که با افزایش جمعیت کل کشور و طول جاده‌های کشور، تعداد سوانح حمل و نقل جاده‌ای افزایش می‌یابد. همچنین با افزایش ضریب جینی که نشان دهنده نابرابری توزیع درآمد در کشور است، نیز تعداد این سوانح افزایش می‌یابد. 

یافته‌های این مطالعه با پژوهش‌های گذشته نیز همخوانی دارد و این نتایج می‌تواند برای سیاست‌گذاران در وزارت راه و شهرسازی و راه‌آهن جمهوری اسلامی  ایران و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور و وزارت کشور مؤثر باشد.

پیشنهاد میکنیم بخوانید:  مذاکرات اکتشاف نفت با ۳ کشور خارجی در جریان است

در انجام این تحقیق، پریسا بازدار اردبیلی و پیمان پژمان‌زاد از مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی مشارکت داشتند.

یافته‌های این مطالعه، زمستان ۱۴۰۰ به صورت مقاله علمی با عنوان «بررسی رابطه بین متغیرهای کلان اقتصادی در کاهش سوانح حمل و نقل جاده‌ای کشور» در مجله ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت‌ها منتشر شده است.

انتهای پیام 

دانه چیا برای تیروئید

Check Also

محل هزینه‌کرد درآمدهای مالیاتی از ارکان دولتی مشخص می‌شود-تایمز

 سید محمد هادی سبحانیان طی حکمی، حمید بهزادی بخش را در راستای اصلاح فرآیندها و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *