فیلترهای سرامیکی ریخته گری

یوگا و پیلاتس چه تفاوت هایی دارند

با وجود تفاوت یوگا و پیلاتس، بعضی حرکات آنها آنقدر شبیه به هم هستند که گاهی برای انتخاب بین این دو روش دچار تردید می شویم. طی چند سال اخیر، رشد پیلاتس و یوگا بی سابقه بود. گوشه گوشۀ دنیا پر از باشگاه های یوگا و بدنسازی است که به روش های مختلف تمرین یوگا و پیلاتس انجام می دهند و تقریباً همه می توانند از این روش ها کمک بگیرند.

فهرست مطالب (کلیک کنید)

Toggle

یوگا و پیلاتس از جمله ورزش های کم فشار هستند که روی استفاده از وزن بدن تمرکز دارند. هر دو روش، کلی فایده و مزیت دارند و به سلامت عمومی و ارتقای کیفیت زندگی کمک می کنند.

یادتان باشد برای انجام یوگا یا پیلاتس، درست مثل بقیۀ ورزش ها، رعایت اصول از همه چیز مهم تر است. شما می توانید حرکات یوگا و پیلاتس را به گونه ای اصلاح کنید تا برای کسانی که محدودیت فیزیکی دارند، مناسب باشد.

در این مقاله از دپارتمان تناسب اندام مجله سلامت دکتر بهشتیان به تفاوت یوگا و پیلاتس و ویژگی های هر یک از آنها پرداخته شده است.

پیلاتس

ورزش پیلاتس در اواخر جنگ جهانی اول توسط جوزف پیلاتس اختراع شد و در ابتدا به عنوان یک راهکار برای توان بخشیِ سربازان زخمی مورد استفاده قرار می گرفت. پیلاتس در سال ۱۹۲۳ روش اختراعی خود را به آمریکا وارد کرد و چندین سال برای اصلاح و ارتقای رویکرد خود زحمت کشید.

این ورزش به موارد زیر کمک می کند:

  • افزایش استقامت و قدرت عضلات
  • انعطاف پذیری و اصلاح حالت ایستادن
  • بهبود تعادل
  • کاهش درد مفصل

پیلاتس روی حرکات کوچک تمرکز دارد. حرکات کوچکی که به کمک عضلات مهم و تثبیت کنندۀ کمر و هستۀ مرکزی بدن انجام می شود. در پیلاتس، شروع حرکات با نفس های کنترل شده بسیار مهم است و باعث انقباض عضلات مرکزی می شود.

یوگا و پیلاتس- فواید پیلاتس

این ورزش روی تشک یا روی تجهیزات و دستگاه های تخصصی انجام می شود. تجهیزات پیلاتس خاص و منحصر به فرد است چون فقط با استفاده از فنر، اهرم و وزن بدن به استقامت و قدرت بدن کمک می کند.

شواهد نشان می دهد ورزش پیلاتس به افراد مبتلا به بیماری های زیر کمک می کند:

  • آرتروز
  • بی اختیاری ادرار
  • مشکلات تنفسی
  • آسیب مفصلی
  • کمردرد

یوگا

متأسفانه، درمورد خاستگاه دقیق یوگا اطلاعات در دسترس نیست اما دست کم سه هزار سال قدمت دارد. ریشه های یوگا به شمن گرایی، آیین بودا و سایر مذاهب شرقی برمی گردد و حول محور پنج باور اصلی می چرخد:

  • آرامش اصولی
  • ورزش
  • تنفس
  • رژیم غذایی
  • مثبت اندیشی و مدیتیشن

ذهن آگاهی و تنفس عمیق دو ویژگی کلیدی در تمرین یوگاست. باید گفت یوگا ورزش ذهن و بدن است چون فعالیت جسمی را با تمرکز ذهن ترکیب می کند. در نتیجه، خودآگاهی و تمرکز روی تنفس و انرژی بالا می رود.

یوگا و پیلاتس- فواید یوگا

تا به امروز، تحقیقات زیادی درمورد فواید یوگا انجام شده است. گفته می شود یوگا علاوه بر فواید جسمی و روحی، به درمان بیماری هم کمک می کند. از جمله:

شباهت های یوگا و پیلاتس

  1. یوگا و پیلاتس به تجهیزات خاص احتیاج ندارند. کافی است برای انجام این دو ورزش، تشک و چند چیز دیگر، مثل آجر یوگا یا حلقۀ پیلاتس، تهیه کنید.
  2. هر دو روی تنفس درست و نفس کشیدن از شکم تمرکز دارند.
  3. برای انجام یوگا یا پیلاتس باید ذهن خود را متمرکز کنید. هر دو به کاهش استرس کمک می کنند. شما می توانید شدت و مدل حرکات را بسته به توانایی های فردی تغییر دهید.

یوگا بهتر است یا پیلاتس؟

هم یوگا و هم پیلاتس جزو عالی ترین ورزش ها هستند. اگر مشکل جسمی دارید، بهتر است به کمک مربی بهترین روش را برای خود انتخاب کنید.

اکثر حرکات یوگا به نحوی است که به آمادگی بدنی و انعطاف پذیری مفاصل، مخصوصاً ستون فقرات، باسن و مچ دست، نیاز دارد. البته امکان اصلاح حرکات وجود دارد اما شرکت در کلاس های پیشرفته برای کسی که درد یا محدودیت حرکتی شدید دارد، چالش برانگیز است.

یوگا انواع مختلف دارد. مثل یوگای احیاگر، آکرو یوگا و صندلی یوگا. هر کس با توجه به آمادگی بدنی خود تصمیم می گیرد که کدام روش برای او بهتر است.

پیلاتس برای سالمندان یا کسانی که دچار آسیب و صدمۀ جسمی شده اند، مناسب است چون به بدن فشار نمی آورد. این ورزش انواع مختلف دارد که از نظر نوع تجهیزاتِ مورد استفاده با هم فرق دارند.

بسیاری از حرکات پیلاتس روی دستگاه شبیه به پیلاتس روی تشک است و فقط استقامت بیشتر می طلبد. پیلاتس روی تشک برای اکثر افراد مناسب است اما کسانی که محدودیت حرکتی دارند یا عضلات مرکزی بدنشان قوی نیست، در انجام حرکات پیلاتس با مشکل رو به رو می شوند.

می توان گفت پیلاتس ورزش پرهزینه ای است و بعضی از انواع پیلاتس حتماً باید روی دستگاه انجام شود. حرکات پیلاتس، مثل یوگا، قابل اصلاح است اما لازم است حرکات را به درستی یاد بگیرید و اجرا کنید تا به خودتان صدمه نزنید.

یوگا و پیلاتس- مقایسه

هشدار

اگر کمردرد، گردن درد یا مشکل تنفسی دارید، حرکات ورزشی را تغییر دهید. اگر باردار هستید یا به هر دلیل، محدودیت فیزیکی دارید، قبل از شرکت در کلاس یوگا یا پیلاتس، با پزشک مشورت کنید.

قبل از شروع برنامۀ ورزشی، با پزشک و مربی حرفه ای صحبت کنید. بهتر است قبل از شرکت در کلاس همگانی یا استفاده از ویدئوهای آموزشی، در کلاس خصوصی شرکت کنید. ممکن است با انجام حرکت اشتباه یا فشار آوردن به بدن، به خودتان آسیب بزنید.

قدم بعد

با در نظر گرفتن تفاوت یوگا و پیلاتس، انجام هفتگی تمرینات یوگا و پیلاتس به عنوان روتین ورزشی به شما کمک می کند تا اهداف زیر را به دست آورید:

  • عضلات ورزیده و کشیده
  • انعطاف پذیری
  • آرامش ذهنی
  • تقویت عضلات مرکزی

یوگا به تقویت ذهن آگاهی، انعطاف پذیری و تعادل کمک می کند. پیلاتس برای توان بخشی، اصلاح حالت ایستادن و تقویت عضلات مرکزی بهتر است.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۴ رای

پیشنهاد میکنیم بخوانید:  کشف برلیان‌های قاچاق از مسافر پرواز استانبول
دانه چیا برای تیروئید

حتما ببینید

دانه چیا دنیایی از سلامتی در دانه‌ای کوچک

دانه چیا: راهنمای کامل برای خرید، مصرف و فواید سلامتی

دانه چیا: دنیایی از سلامتی در دانه‌ای کوچک دانه چیا، دانه‌ای مغذی و سرشار از …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا میتوان کینوا را خام مصرف کرد