فیلترهای سرامیکی ریخته گری
کفسابی چیست و چه مزیت‌های دارد

کفسابی چیست و چه مزیت‌های دارد

کف سابی یعنی لایه برداری، سطح آسیب دیده سنگ، سرامیک، موزاییک، گرانیت، که طی استفاده در طولانی مدت، یا شستشو با مواد شوینده، لعاب سنگ از بین رفته و براقیت سابق را ندارد.
کفسابی به چند بخش مختلف تقسیم می‌شود، که مهم ترین آن‌ها عبارت است از:
•لایه برداری
•ترمیم سنگ
•بازسازی
•پرداخت و براق کردن سنگ
در چهار مرحله برای سنگ استفاده می‌شود، که هر کدام از مراحل آن با تعدادی لقمه ساب همراه است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

قیمت تقریبی کفسابی انواع سنگ:

قیمت کفسابی

نکته: قیمت ها بر معیار تومان است و بسته به شرایطی مانند متراژ محیط ،محل کفسابی و نوع برق سه فاز و تک فاز و سابقه ساب خوردگی بالا و پایین دارد

تذکر۲:این قیمت ها برای متراژهای بالای ۵۰ و ۶۰ متر می باشد و متراژهای پایین قیمت کلی خواهد بود(بین یک ملیون تا ۲ ملیون تومان) به دلیل هزینه کارگر و ایاب و ذهاب

بعضی از کارفرمایان که با سابقه هستند معمولا سنگ ساب نخورده را از کارخانه تحویل می گیرند این کار کاملا معقول و به صرفه است زیرا هزینه کمتری دارد و بعد از انجام سنگ کاری ما سنگ را ساب میزنیم( در واقع در حالت معمولی شما هزینه دو بار سنگسابی را می دهید یکی در کارخانه که هزینه آن خواه ناخواه روی سنگ کشیده شده است و یکی در محل )

لایه برداری در کفسابی چیست؟ و کجا استفاده می‌شود؟

لایه برداری زمانی کاربرد دارد که سنگ‌ها تازه فرش شده باشد، براقیت سابق را نداشته باشد، یا لعاب و براقیت آن از بین رفته باشد، در چنین شرایطی ابتدا یک لایه کامل تا یک میل از بخش بیرونی سنگ تراش داده می‌شود، این لایه‌برداری همراه با لقمه‌های ۴۶ البرز در سنگ‌های استخوانی و آهکی انجام می‌شود.
در دومین ساب از لایه برداری برای از بین بردن ناخنک های که در ساب اول به خوبی برطرف نشده است، از لقمه ۶۰ البرز استفاده می‌شود، این لقمه در ابعاد بزرگ تر ۴۶ است که شکل ظاهری آن مستطیلی شکل است و برای از بین بردن خط وخش ها از روی سنگ کاربرد زیادی دارد.

کفسابی ایتالیایی چیست؟

کفسابی ایتالیایی بهترین نوع از کفسابی است که سنگ شما را مثله آینه و شیشه می کند به همین دلیل در عموم به کفسابی آینه ای مشهور است البته کفسابی ایتالیایی یکی از ساب های کلی کفسابی است . یعنی به طور معمول در همه کفسابی ها از ساب ایتالیایی استفاده می شود که جهت براقی فوق العاده سنگ از آن استفاده می شود(البته برخی ممکن است به علت پایین آمدن هزینه نهایی این ساب را انجام ندهند به همین علت زیر بار قیمت پایینتر از عرف نروید)

کفسابی ایتالیایی به همراه چسب سنگ (که هزینه آن به طور عرف به عهده کارفرماست که می توانید با ما هماهنگ کنید تا چسب سنگ را خودمان بگیریم و در آخر کار تسویه کنیم)و یا دوغاب(ترکیب سیمان سفید و خاک سنگ به همراه آب را دوغاب میگویند) برای پر کردن درزها استفاده می شود که اگر سنگتان دارای درز زیادی نیست و مایل به صرف هزینه زیادی نیستید این نوع از پرکردن درز پیشنهاد می شود اما اگر کار خیلی خوب و در حد عالی میخواهید به شما توصیه می کنیم تا از رزین ساب استفاده کنید.

پیشنهاد میکنیم بخوانید:  چرا قهوه ترش می ‌شود؟
مزایای کف سابی
در سومین ساب از بخش لایه‌برداری سنگ در کفسابی برای اینک کفپوش آماده بتونه کاری شود، از لقمه ۸۰ برای زیرسازی و آماده سازی سنگ از بابت بتونه کاری استفاده می‌شود، این لقمه در دو حالت چپ و راست روی سنگ کشیده می‌شود، و خط و خش های روی سنگ را از بین می‌برد، دلیل استفاده از آن، نرم کردن لایه رویی سنگ و بتونه کاری راحت سطح مورد نظر است.
ساب چهارم از لایه برداری عبارت است از ۱۲۰ زانتیا این لقمه معمولا برای سنگ‌های استخوانی  استفاده می‌شود، و در سنگ‌های آهکی کاربرد زیادی ندارد، دلیل آن نیز جنس ضعیف سنگ‌های آهکی است که خط و خش از روی آن ها راحت تر و سریع تر جمع می‌شود.در آخرین کله ساب از لایه‌برداری از لقمه‌های فرچه شویی استفاده می‌شود، این فرچه ها تنها برای داخل بندها کاربرد دارد، ممکن است در طول چهار کله ساب از لایه برداری کثیفی و پسماندهای داخل درزها پرشده باشد، باید آن ها را بصورت کامل خالی کنیم، تا سنگ برای بتونه کاری آماده شود.

خالی کردن بند سنگ در کفسابی چیست و چه ضرورتی دارد؟

بعد از اتمام مراحل کار لایه برداری، بندهای سنگ تا انتها خالی نمی‌شود، دلیل آن نیز وجود کامل بتونه دوغاب در داخل بند سنگ‌ها تا انتهای درز است، زمانی که کفپوش سنگی در سطح زمین اجرا می‌شود، برای اسکوپ و دوام آن‌ها یک دوغاب سیمانی با مخلوط ماسه و پودر سنگ داخل درز سنگ‌ها کشیده می‌شود، این دوغاب تا انتهای درز نفوظ کرده و سنگ‌ها را به یک دیگر متصل می‌کند، کفسابی لایه برداری تنها یک میل از روی سنگ و این دوغاب را می‌تراشد مابقی باقی می‌ماند، برای اینک کامل آن را از بین ببریم و یک بندکشی هم رنگ و منظم داشته باشیم، باید بندها را خالی کنیم، این کار با استفاده از دستگاه بندکشی اکسپندر ایتالیایی انجام می‌شود، یک صفحه برش کوچک زبر دستگاه بسته می‌شود، و بندها را بصورت کامل تا سه میل خالی می‌کند، این کار با آب انجام می‌شود و گردو خاکی ندارد، همچنین پسماند آن با جاروبرقی صنعتی به سرعت جمع می‌شود.

ترمیم سنگ در کف سابی چیست؟و با چه موادی  انجام می‌شود؟

بعد از اتمام مراحل کار برش کاری بند سنگ به سومین مرحله از کفسابی یعنی ترمیم سنگ می‌رسیم، ترمیم سنگ‌ها نیازمند تجربه کافی شخص کفساب است، چرا که کف ساب مورد نظر باید تجربه کافی از بابت مواد مورد نیاز سطح مورد نظر را داشته باشد، منظور از این یعنی فرد متخصص باید بداند که کدام مواد بندکشی متناسب با جنس و رنگ سنگ است، چرا که در صورت اشتباه در انتخاب آن، باید تمامی مراحل بصورت کامل اجرا شود.
در اولین مرحله از ترمیم سنگ، ابتدا بندهای سنگ باید بصورت کامل برش کاری شود. که در بالا آن را کامل توضیح دادیم.
پس از اتمام برش کاری متناسب با جنس و رنگ سنگ بتونه خود را انتخاب می‌کنیم، این بتونه می‌تواند، چسب بتن، رزین یا اپوکسی باشد، این جا یک توضیح مختصر راجب بتونه‌های سنگی می‌گوییم.۱-چسب بتن و سیمان سفید: از قدیمی ترین مواد بندکشی سنگ، این نوع مواد برای سنگ‌های سفید درجه سه، موزاییک و بتن مناسب است.
۲-رزین ماستیک یا رزین براق: رزین برای تمامی کفپوش‌ها بجز (سرامیک، موزاییک، بتن، پارکت) مناسب است، رزین قابلیت ساب تا آخرین مرحله را در کفسابی دارد و در دو رنگ کرم روش و کرم تیره موجود است که بخاطر همین رنگ بندی برای سنگ‌های طیف رنگی کرم بسیار پیشنهاد می‌شود، درجه بندی سنگ نیز دراستفاده از رزین اهمیت چندانی ندارد.
۳- ژل اپوکسی یا بتونه اپوکسی: هردوی آن ها یک کار مشترک را انجام می‌دهند، بزرگ‌ترین مزیت اپوکسی همرنگ پذیری آن و براق شدنش در کفسابی است، اپوکسی یک ماده ساخته شده از ترکیب رزین و ماستیک است که قابلیت هم رنگ شدن با هر سطحی را دارد، همچنین باکفسابی اپوکسی در داخل درزها سطح رویی آن کاملا شفاف می‌شود و تشخیص آن از سنگ بسیار دشوار و غیر ممکن است.
پس از آن که دانستیم مواد بندکشی چیست و  برای کدام سطح مناسب است، متناسب با کفپوش خود آن را تهیه می‌کنیم، البته این کار را کفساب انجام می‌دهد و نیازی نیست که شما تهیه کنید، در ابتدای بندکشی درزها باید یک الی سه بار شسته شود تا هیچ کثیفی و پس‌ماندی داخل آن باقی نماند، پس از خشک شدن بندها شروع به ترمیم و بندکشی با مواد می‌کنیم، بندکشی در بتونه باید سه بار انجام شود، در رزین دو بار، و در اپوکسی تنها یک بار کافیست.
قیمت این مواد از بالا تا پایین متفاوت است و اپوکسی گران ترین و بتونه ارزان ترین آن‌ها است، البته کیفیت کار آن نیز همانند قیمتشان فرق می‌کند، البته مهم است که بتونه درست در سطح درست اجرا شود تا نتیجه خوبی را به همراه داشته باشد.
کفسابی

بازسازی سنگ در کفسابی چیست و شامل کدام بخش ها است؟

پس از اتمام ترمیم بندهای سنگ در کفسابی، ممکن است بخش های از روی سنگ شما پی لایه برداری خالی کرده باشد، این خالی شدن معمولا بخاطر جنس درجه پایین سنگ است که در کارخانه با رزین‌ها ترمیم می‌شود، البته جای نگرانی نیست، در کفسابی برای اینکه حفره های خالی شده را پر کنیم و بازسازی شود، از همان مواد بندکشی استفاده می‌کنیم این کار باید در مرحله ترمیم اجرا شود تا پرداخت برای کل سطح سنگ در یک مرحله اجرا شود.

پرداخت و براق کردن سنگ در کفسابی چیست؟

در آخرین بخش از کفسابی که مهم ترین بخش کف سابی نیز است، باید سنگ را پرداخت کنیم، پرداخت کردن یک تعریف کلی در اکثر صنف ها به منظور اتمام یا پایان کار است.
در مرحله پرداخت شروع کار کفسابی با لقمه ۱۴۰ اتویی است، این لقمه سنگی است و برای از بین بردن پسماند مواد بتونه روی سنگ اجرا می‌شود، طی کفسابی در این مرحله تمامی پسماند های بتونه بصورت کامل از روی سطح مرتفع می‌شود، و پسماندهای آن بصورت کامل از روی سطح جمع می‌شود، ممکن است پس از خشک شدن سنگ قسمت های باقی مانده از بتونه روی سنگ نمایان شود که باید این ساب دومرتبه روی آن تکرار شود تا جایی که عاری از هرگونه بتونه شود.
دومین ساب در پرداخت کفسابی استفاده از ابزار کله ساب ۲۰۰ پد است، این لقمه علاوه بر از بین بردن خط و خش های روی سنگ، یک پرداخت زیری برای ادامه براقیت سنگ است.
سومین کله ساب پرداخت سنگ لقمه ۴۰۰ پد است، این پد به منظور برگرداندن جلای اولیه روی سنگ و جمع کردن خط و خش ساب قبلی اجرا می‌شود.
مرحله بعدی کله ساب ۶۰۰پفکی سبز است، البته اجرای کفسابی پرداخت بدون آن نیز ممکن است اما برای اینکه بهترین نتیجه نمایان شود بهتر است که انجام شود چرا که وقت زیادی نمی‌گیرد و هزینه چندانی نیز ندارد.کله ساب بعدی ۱۰۰۰ اسفنجی شروع پرداخت اصلی و براقیت سنگ است، این لقمه بصورت دورانی با دور متوسط روی سنگ چرخیده و هاله‌ های روی آن را جمع می‌کند.ساب بعدی ۲۰۰۰ اسفنجی شاین برای ترمیم براقیت سنگ است که بصورت سه مرحله‌ای روی سنگ اجرا شده و بخش زیادی از براقیت سنگ را بر می‌گرداند.
کله ساب بعدی لقمه ۳۰۰۰ اسفنجی است که برای برگرداندن ده درصد از براقیت سنگ تلاش می‌کند و بسیار نتیجه گرا است.
لقمه آخر در کفسابی پرداخت لقمه ایتالیایی است که آن را کفسابی ایتالیایی نیز می‌گویند، این لقمه برای شاین نهایی روی سنگ اجرا می‌شود که تاثیر زیادی در براقیت سنگ دارد.
کفسابی چیست و چه مزیت‌های دارد

مزایای کفسابی چیست؟

کفسابی به منظور ارتقا کیفیت و دوام سنگ اجرا می‌شود و بجز آن مزایای دیگری نیز دارد که دز ادامه آن ها را بازگو می‌کنیم.
•از بین بردن ناخنک های سنگ
•ترمیم ترک‌ها و درزهای سنگ
•براقیت بالاتر از کارخانه با کفسابی ایتالیایی
•نظافت آسان سنگ بایک طی و آب
•ماندگاری بالای براقیت سنگ پس از آن
•ضدغفونی کردن سنگ با بستن منافظ رویی آن
•جلوگیری از جذب هرگونه کثیفی‌و سیاهی در سطح سنگ
•کم تر شدن آسیب‌های احتمالی به سنگ از طریق نظافت با مواد شویندهاز جمله هزاران مزایای کفسابی است که می‌تواند شمارا مجاب به انجام کار کفسابی بکند.
سخن پایانی
کفسابی برای تمامی کفپوش های سنگی و غیر سنگی قابل انجام است و مهم نیست که سطح مورد نظر با چه مشکلی روبرو است، از کف سابی برای از بین بردن تمامی آسیب های سنگ و سرامیک استفاده می‌شود و در تمامی بخش‌های که کفپوش سنگی و غیر سنگی کار شده است بسیار کارگشا و کارآمد است.
کفسابی نیل ( https://kafsabinil.ir ) با ۱۰سال سابقه کار در امر خدمات کفسابی ساختمان در کنار همشهریان عزیز برای بازدید مشاوره و نمونه کار رایگان است، تا شمارا در این امر خطیر همراهی کند.

الماس تراشکاری

Check Also

نتیجه انتخابات، چه اثری بر قیمت میلگرد می‌گذارد؟

به گزارش آهن آنلاین- بنا بر اعتقاد کارشناسان، امکان افزایش قیمت میلگرد و سایر محصولات …

One comment

  1. راجب اسید دیسکیلر هم یه توضیح بدید من روی سنگ‌ها ریختم سیاه شدن نمی‌دونم با چه روشی می‌تونم تمیز کنم کلا سنگ سیاه و مات شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *