فیلترهای سرامیکی ریخته گری
کیف پول قرارداد هوشمند چیست؟

کیف پول قرارداد هوشمند چیست؟

کیف پول‌های قرارداد هوشمند تحت عنوان برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) در نظر گرفته می‌شوند، زیرا بر بستر یک بلاک چین ساخته شده‌اند و کاربران را قادر می‌سازند تا دارایی‌های دیجیتال خود را با استفاده از فناوری قرارداد هوشمند مدیریت کنند.

کیف پول‌های قرارداد هوشمند smart contract wallet، توافق‌نامه‌هایی هستند که به صورت خودکار اجرا می‌شوند و به طور خودکار شرایط قرارداد را اجرا می‌کنند و نسبت به کیف پول‌های سنتی، قدرت و امنیت بیشتری را برای کاربران فراهم می‌کنند.

کیف پول‌های قرارداد هوشمند تحت عنوان برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) در نظر گرفته می‌شوند، زیرا بر بستر یک بلاک چین ساخته شده‌اند و کاربران را قادر می‌سازند تا دارایی‌های دیجیتال خود را با استفاده از فناوری قرارداد هوشمند مدیریت کنند. این کیف پول ها ابزاری را برای کاربران فراهم می کند تا دارایی های دیجیتال را تحت اختیار خود نگه دارند. علاوه بر این، عملکردهایی مانند تراکنش‌های همراه، توانایی پرداخت هزینه‌های گس با یک توکن متفاوت، گزینه‌های بازیابی قابل تنظیم و موارد دیگر را تسهیل می‌کنند.

مزایای کیف پول قراردادهای هوشمند عبارتند از:

امنیت

برای جلوگیری از سرقت دارایی یا دسترسی غیرمجاز، کیف پول های قرارداد هوشمند از روش های رمزگذاری و فناوری بلاک چین استفاده می کنند. این کیف پول کلید خصوصی کاربر را به طور ایمن ذخیره و رمزگذاری می کند و دسترسی هکرها به وجوه کاربر را بسیار دشوارتر می کند.

شفافیت

همه تراکنش ها و کدهای قرارداد هوشمند روی بلاک چین ثبت می شوند که منجر به شفافیت می شود. برای مثال، یک کاربر می‌تواند تاریخچه تراکنش‌های خود در کاوشگر بلاک را بررسی کند تا در صورت مشکوک بودن به رفتار متقلبانه، صحت سوابق کیف پول خود را تأیید کند.

تمرکززدایی

به لطف تمرکززدایی، کیف پول‌های قرارداد هوشمند، حساسیت خود را به سانسور و نقاط شکست کاهش می‌دهند.

ویژگی های قابل تنظیم

قراردادهای هوشمند کاربران را با ویژگی‌های قابل تنظیم، مانند محدودیت‌های خرج کردن، تراکنش‌های چند امضایی و قوانین قابل برنامه‌ریزی، تنظیم کنترل دارایی‌های دیجیتال با نیازهای فردی، توانمند می‌سازد.

کاربردهای کیف پول قرارداد هوشمند چیست؟

کیف پول‌های قرارداد هوشمند عملکرد اکوسیستم Web3 را از طرق مختلف افزایش می‌دهند، مانند دسترسی به خدمات DeFi، هویت غیرمتمرکز، مدیریت دارایی، سیستم‌های رای‌گیری و موارد دیگر.

پیشنهاد میکنیم بخوانید:  ایلان ماسک از مدیرعاملی توییتر کناره گیری می‌کند؟

کیف پول های قرارداد هوشمند را می توان برای اهداف مختلفی استفاده کرد، از جمله پرداخت های سریع، وام دهی، معامله توکن ها، تامین نقدینگی، تعامل با DApp ها و ادغام با صرافی های غیرمتمرکز. در ادامه چند کاربرد کیف پول قرارداد هوشمند را بررسی میکنیم:

دسترسی به خدمات DeFi

ویژگی یکپارچه سازی در کیف پول های قرارداد هوشمند، کاربران را قادر می سازد تا به انواع پلتفرم های امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) مستقیماً از کیف پول خود دسترسی داشته باشند. کاربران می‌توانند بدون وابستگی به موسسات مالی، در بازار DeFi مانند وام دهی و استقراض دارایی شرکت کنند. علاوه بر این، کاربران می توانند با اتصال کیف پول قرارداد هوشمند خود به این پلتفرم ها، با خدمات DeFi تعامل داشته باشند.

هویت غیرمتمرکز

کیف پول قرارداد هوشمند می تواند بخشی جدایی ناپذیر از سیستم های هویت غیرمتمرکز باشد. با نگه‌داشتن داده‌ها در یک قرارداد هوشمند، افراد کنترل بیشتری بر آنچه که می‌توانند با آن انجام دهند و میزان دسترسی به آن دارند و در عین حفظ حریم خصوصی، احتمال سرقت هویت را کاهش می‌دهند.

مدیریت دارایی به صورت امن

ویژگی‌هایی مانند چند امضایی و کنترل‌های دسترسی قابل تنظیم، کیف‌پول‌های قرارداد هوشمند را به راه‌حلی برای افراد و سازمان‌ها تبدیل می‌کند تا بتوانند دارایی‌های دیجیتال خود را به صورت امن مدیریت کنند. به عنوان مثال، یک کسب و کار می تواند امنیت دارایی های دیجیتال خود را با استفاده از کیف پول قرارداد هوشمند برای محدود کردن دسترسی فقط به کارکنان مجاز بهبود بخشد.

تصمیم گیری مشارکتی

سازمان‌ها یا گروه‌ها می‌توانند از کیف پول‌های قرارداد هوشمند استفاده کنند تا اطمینان حاصل کنند که تصمیمات مربوط به هزینه‌ها به صورت جمعی گرفته می‌شود. به عنوان مثال، یک سازمان غیرانتفاعی ممکن است از کیف پول قرارداد هوشمند چند امضایی برای آزادسازی پول نقد استفاده کند. کیف پول قبل از آزادسازی وجه نقد به رضایت چندین عضو هیئت مدیره نیاز دارد و این باعث می شود فرآیند بیشتر پاسخگو باشد.

سیستم های رای گیری

استفاده از کیف پول قرارداد هوشمند می تواند فرآیند رای گیری را بسیار شفاف تر و کارآمدتر کند. هر قرارداد هوشمند منعکس کننده یک رای است. ردیابی فرآیند رأی گیری در دفتر کل توزیع شده به حفظ یکپارچگی انتخابات کمک می کند و تلاش برای دستکاری را خنثی می کند.

پیشنهاد میکنیم بخوانید:  اولین محموله گندم از کشاورزان هندیجانی خریداری شد

نقش قراردادهای هوشمند چند امضایی در Web3 چیست؟

کیف پول های Multisig برای انجام یک عمل نیاز به تایید چند نفر دارند. آنها تضمین می کنند که اقدامات با رضایت اکثریت امضاکنندگان انجام می شود.

کیف پول قرارداد هوشمند چند امضایی برای ادامه تراکنش نیاز به تایید چندین امضا کننده دارد. کیف پول از اصل امضاهای “m-of-n” استفاده می کند، به این معنی که برای تایید یک تراکنش، از بین n امضاکننده تعیین شده، m باید رضایت دهند. استفاده از روش های چند امضایی یک لایه امنیتی اضافی به کیف پول اضافه می کند و مقاومت آن را در برابر هک تقویت می کند.

مقدار n نشان دهنده تعداد کل امضاکنندگان انتخاب شده است. هر امضا دارای کلید خصوصی منحصر به فرد خود است. با افزایش مقدار n، کیف پول امن تر می شود. مقدار m مخفف حداقل امضاهای مورد نیاز برای مجاز کردن یک تراکنش است.

چگونه ERC-4337 عملکرد کیف پول های قرارداد هوشمند را بهبود می بخشد؟

ویژگی ERC-4337 یک رویکرد انتزاعی حساب را ارائه می‌کند که پیوند به حساب‌های دارای مالکیت خارجی (EOA) را حذف می‌کند و طراحی‌های خلاقانه‌تر و کاربر پسندتر را ارائه می‌کند.

قبل از ERC-4337، کیف پول های قرارداد هوشمند اغلب با محدودیت هایی مواجه بودند. این اتکا به نهادهای خارجی دغدغه پروژه هایی بود که برای تمرکززدایی کامل تلاش می کردند.

ویژگی ERC-4337 یک رویکرد انتزاعی حساب است که به افراد اجازه می‌دهد از قراردادهای هوشمند به عنوان حساب‌های اصلی خود استفاده کنند و رله‌های متمرکز، EOA یا کلیدهای خصوصی را حذف کنند. به لطف ERC-4337، کیف پول‌ها می‌توانند طرح‌های خلاقانه‌تر و کاربر پسندتری اتخاذ کنند. همچنین این قابلیت توسعه دهندگان را قادر می سازد تا کیف پول ها را با ویژگی های پیشرفته ای مانند پرداخت های خودکار، تکنیک های منحصر به فرد بازیابی کیف پول و احراز هویت چند عاملی ادغام کنند. این کیف پول ها امن تر، کاربر پسندتر و پرکاربردتر هستند.

کیف پول های قرارداد هوشمند در مقابل کیف پول های معمولی

تفاوت بین کیف پول معمولی و کیف پول قرارداد هوشمند در عملکرد و اهداف آنها نهفته است.

پیشنهاد میکنیم بخوانید:  سامانه ثبت‌نام خودروها ۲۴ امشب بسته می‌شود/ بازگشایی مجدد ٧و ٨ فروردین

یک کیف پول معمولی یا خارجی اتریوم Ethereum به کاربران این امکان را می دهد تا دارایی های دیجیتال خود را در بلاک چین ذخیره، مدیریت و با آنها تعامل داشته باشند. این دارایی‌های دیجیتال ممکن است شامل اتر (ETH)، ارز دیجیتال بومی اتریوم و سایر توکن‌های ERC-20 باشد. برای اینکه کاربران بتوانند به وجوه خود دسترسی داشته باشند و آن را مدیریت کنند، هر کیف پول یک آدرس عمومی منحصر به فرد و یک کلید خصوصی یا عبارت اولیه تولید می کند. از این طریق می توان کارهای ضروری مانند ارسال و دریافت توکن های سازگار با ماشین مجازی اتریوم (EVM) و ردیابی تاریخچه تراکنش ها را انجام داد.

از سوی دیگر، کیف پول قرارداد هوشمند، یک کیف پول قابل برنامه ریزی است که اتوماسیون بیشتر و تعاملات پیچیده را تسهیل می کند. کاربران را قادر می‌سازد تا احراز هویت دو مرحله‌ای (۲FA)، امضای تراکنش‌ها در تلفن، تعیین محدودیت‌های هزینه ماهانه، تولید کلیدهای سشن (کلیدهای رمزگذاری موقتی که برای یک سشن یا تراکنش استفاده می‌شوند) را اجرا کنند.

خطرات مرتبط با کیف پول های قرارداد هوشمند چیست؟

برای توسعه کیف پول قراردادهای هوشمند، به سطح پیشرفته ای از دانش فنی نیاز است. همچنین باید مراقب خطای انسانی بود که منجر به تراکنش برگشت ناپذیر به یک آدرس اشتباه می شود.

مانند همه فناوری‌ها، کیف‌پول‌های قرارداد هوشمند نیز دارای معایب احتمالی هستند:

پیچیدگی برنامه نویسی

توسعه و نگهداری کیف پول قرارداد هوشمند یک کار پیچیده است که توسعه دهندگان را ملزم به داشتن دانش فنی پیشرفته می کند.

معاملات غیر قابل برگشت

اگرچه اتوماسیون یکی از ویژگی‌های اصلی کیف پول‌های قرارداد هوشمند است، آسیب‌پذیری‌ها یا اشتباهات در برنامه می‌تواند منجر به ضرر یا انتقال‌های ناخواسته شود که برگشت‌ناپذیر هستند.

تکنولوژی در فاز اولیه

فناوری پشت کیف پول قراردادهای هوشمند هنوز در حال تکامل است. برای اینکه بتوانید از کیف پول های قرارداد هوشمند به طور موثر استفاده کنید، باید از پیشرفت های اخیر مطلع باشید.

خطای انسانی

کیف پول های قرارداد هوشمند پیچیده به برنامه ریزی دقیق نیاز دارند. همیشه احتمال خطای انسانی و در نتیجه آسیب پذیری وجود دارد.

منبع خبر: https://nipoto.com/mag/what-are-smart-contract-wallets/

الماس تراشکاری

Check Also

اعمال سیاست‌های حمایتی و مدیریت مصرف عامل اصلی رسیدن به خودکفایی برنج-تایمز

۰۸:۳۰ – ۰۶ مرداد ۱۴۰۳ محمد جواد خاکزاد در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *